I kursen diskuteras den fysikaliska bakgrunden till olika typer av brott och samtidigt ges grunderna för modellering av brott i olika material. Teoretiska brottmodeller tas fram inom ett givet solidmekaniskt ramverk. Den numeriska implementeringen av dessa modeller, i FE-program, diskuteras också.
FSE3141 Brotteorier 9,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSE3141 (VT 2017–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges för första gången under VT17.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva grunderna för modellering av brott i metaller, fibermaterial och biomaterial,
- beskriva brotteoriers bakgrund, funktion, innebörd och begränsning,
- implementera brotteorier i FE-program,
- utnyttja verktyg för verifiering och validering av brotteorier och dess implementering i FE-program,
- kombinera och integrera olika lösningsmetoder för att angripa brottmodelleringsproblem,
- utnyttja experimentella observationer för att bygga upp brotteorier, och
- diskutera relevant litteratur inom brotteoriforskningen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundkurs i hållfasthetslära (t. ex. SE1010, SE1020 eller SE1055 eller liknande), kurs i kontinuum- eller materialmekanik (t. ex SE2126 eller liknande) samt kurs i finita element-metoden (t. ex. SE1025 och SE2119 eller SE1025 och SE2860).
Rekommenderade förkunskaper
Grundkurs i hållfasthetslära (t. ex. SE1010, SE1020 eller SE1055 eller liknande), kurs i kontinuum- eller materialmekanik (t. ex SE2126 eller liknande) samt kurs i finita element-metoden (t. ex. SE1025 och SE2119 eller SE1025 och SE2860).
Utrustning
Kommersiellt FE-program
Kurslitteratur
- Hand-outs, scientific papers
- Classical text books on the subject
- User and theory Manuals for a FE-package
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen i kursen består av 6 hemuppgifter. Dessa skall lösas individuellt.
Övriga krav för slutbetyg
För att få godkänt slutbetyg skall alla 6 hemuppgifterna vara godkända.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
För information om kurstillfälle kontakta programansvarig,
Per-Lennart Larsson, plla@kth.se