Pappers- och massaindustrins produkter. Tillverkning av pappersmassa. Papperstillverkning (formning, våtpressning, torkning, bestrykning). Användning av kemikalier i papperstillverkning. Slutanvändar- och konverteringsegenskaper. Massa och pappersindustrins grundläggande ekonomiska villkor.
FSE3047 Exekutiv kurs i massa- och pappersteknik 3,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSE3047 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- definiera olika typer av produkter tillverkade av papper och kartong
- beskriva olika enhetsoperationer för tillverkning av produkter från pappersfibrer och använda dessa för design av nya sådana produkter
- beskriva metoder för tillverkning av pappersmassa och metoder för att prova pappersmassans egenskaper
- definiera och utvärdera pappersmassa med avseende på slutprodukters egenskaper
- beskriva de fysikaliska begränsningar som styr produktionskapaciteten
- definiera de grundläggande mekanismer som styr samverkan mellan papperskemikalier och fibrer
- beskriva vissa kemikaliers funktion som process- och/eller produktförbättrande kemikalier
- beskriva de mest använda additiverna vid papperstillverkning
- beskriva sambanden mellan pappers och kartongs produkt-, slutanvändar- och konverteringsegenskaper, och de viktigaste fysikaliska- och utseendeegenskaper
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurser på grundnivå matematik, fysik och kemi.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- RAP1 - Rapport, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- Reflekterande uppsats om ett ämne med anknytning till föreläsningarna samt
- referat av en annan grupps uppsats
Ämnet för uppsatsen ska vara kopplat till tillverkning av en ny pappersprodukt och innehålla överväganden från alla (eller nästan alla) kursens föreläsningar. Det förväntas att studenten inhämtar ytterligare information om framtagningen av den nya produkten eller alternativa åsikter från personer eller företag på internet eller i litteraturen.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd rapport och godkänt referat
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
För information om kurstillfälle kontakta programansvarig,
Per-Lennart Larsson, plla@kth.se