- Föreläsningar från utvalda områden kopplat till transport (transportsystemanalys, miljösystemanalys, användarperspektiv, affärsmodeller, fordonsteknik samt från ITRL centrumets partnerföretag)
- Deltagande på seminarier hållna av ITRL centrumet inom transportområdet
- Presentationer av deltagande doktorander om egen forskning
- Rapportskrivning
- Tentamen
FSD3901 Integrerat transportsystem 5,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSD3901 (HT 2018–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och kommunicera hur egen forskning bidrar till ett integrerat och hållbart transportsystem
- Förstå viktiga begrepp och verktyg inom transportsystemanalys, miljösystemanalys, affärsmodeller och användarperspektiv samt fordonsteknik
- Demonstrera en bred insikt kring andra relevanta forskningsområden än sitt eget
- Beskriva och få insikt i olika aspekter av transportforskning
- Utveckla ett kritiskt förhållningssätt till framtidens transportsystem
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Pågående forskningsprojekt. Doktoranden ska vara minst ett år in i sina forskarstudier.
Kurslitteratur
Kurslitteraturen kommer innefatta presentationsmaterial från minst sex föreläsningar samt vetenskapliga artiklar kopplade till föreläsningarnas teman.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
- Delta i minst 6 föreläsningar
- Delta i minst 3 ITRL seminarier och skriva reflektioner på 3 av dem
- Kort presentation av eget forskningsprojekt i inledningen av kursen
- Längre presentation av eget forskningsprojekt med tonvikt på verktyg och analysmetoder som kan vara av intresse för andra doktorander och projekt
- Inlämningsuppgift: Skriva en ”forskningsansökan” (2 personer)
- Ge feedback på två andra inlämningsuppgifter
- Mindre skriftlig/online hemtentamen på materialet i föreläsningarna
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.