- Konkretisering av en hypotes relevant inom fordonstekniken.
- Redogöra för teorin som beskriver det valda området.
- Föreslå ett upplägg för studien.
- Utvärdera upplägget genom en simuleringsstudie.
- Planera studien.
- Genomföra studien i exempelvis en fordonssimulator, i ett nedskalat, prototyp eller verkligt fordon.
- Sammanfatta arbetet i en vetenskaplig rapport.
- Kommunicera resultatet muntligt.
FSD3203 Fordonsteknisk forskarträning 7,5 hp
Doktoranderna tränas i att formulera tydliga problembeskrivningar och forskningsmål. Det tränas i att redogöra för relvant teori. De föreslår ett upplägg för studien och får feedback av kursledaren. De utvärderar upplägget genom en simyleringsstudie. Om relevant omarbetas upplägget på studien. studien planeras och genomförs av doktoranden i exempelvis en fordonssimulator eller i ett nedskalat, prototyp eller verkligt fordon. Resultaten analyseras och sammanfattas i en vetenskaplig rapport. Resultatet kommuniceras även muntligt.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSD3203 (HT 2018–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna planera, genomföra och redovisa en forskningsstudie inom fordonsteknik.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Doktorand antagen till doktorsprogrammet i Farkostteknik.
Utrustning
Olika beroende på valt project. Planeras inför varje enskilt project.
Kurslitteratur
Material handed out during course.
Kurslitteraturen kommer innefatta presentationsmaterial samt vetenskapliga artiklar kopplade till föreläsningarnas teman.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
- Utföra ett enskilt projekt
- Presentera projektet både muntligt och i en skriftlig rapport
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.