Amplitudkaraktärisering, DFT, FFT, signaler och linjära system, korrelation, effekttäthetsspektra, spektrumanalys med FFT, z-transform och digitala filter, frekvensanalys med filter, tillämpningar.
FSD3140 Signalanalys 5,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (5,0 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
50984
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Elias Alfredo Zea Marcano (zea@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSD3140 (HT 2018–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenterna ska efter avslutat kurs kunna:
- Använda en signalanalysator (FFT-analysator) och kunna välja mätinställningar som: frekvensområde, mättid, tidsfönster, antal medelvärdesbildningar etc.
- Utföra signalanalys på uppmätta tidsignaler med hjälp av Matlab.
- Välja lämplig signalanalysmetod för ett givet problem. Till exempel välja mellan analys i tids- eller frekvensplanet, enkanaliga eller flerkanalsmätningar, olika typer av filtrering etc.
- Tolka resultat från olika typer av signalanalys, till exempel: spektran, korrelationsfunktioner eller frekvenssvarsfunktioner.
- Kunna extrahera information om de studerade signalernas karaktär som: periodicitet, tidsfördröjningar och linjäritet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurser i matematik på masternivå inkluderande Fourieranalys och Laplacetransformer.
Utrustning
Kurslitteratur
Signals and Mechanical Systems, H. Boden, K. Ahlin and U. Carlsson.
Additional handouts.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: G
- TEN1 - Tentamen, 2,5 hp, betygsskala: G
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Inlämningsuppgifter.
Skriftlig eller muntlig examen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.