Strömningsmekanikens grundekvationer. Reciprocitet. Allmänna lösningar till den inhomogena vågekvationen. Kompakta Greens funktioner. Akustisk energy. Aerodynamiskt ljud i obegränsade strömningsfält. Ljudalstring i en fluid med stela ränder. Ljudalstring i en fluid med flexibla ränder. Växelverkan mellan ljud och fasta strukturer. Resonanta och instabila system.
FSD3121 Strömningsakustik II 9,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSD3121 (VT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten:
-
Ha en god förståelse av strömningsmekanikens grundekvationer.
-
Kunna härleda och beskriva begränsningarna för:
-
Lighthills ekvation (LE)
-
Ffowcs-William Hawkings ekvation (FWHE)
-
“Vortex-sound theory” (VST)
-
Känna till hur LE, FWHE and VST kan tillämpas för att modellera och analysera akustiska problem.
-
Förstå hur strömningsinducerade vibrationer kan analyseras.
-
Förstå ”network models” för ljud i kanaler samt modellering av vissling via linjär stabilitetsanalys.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
SG2215 Compressible Flow, SG3112 Turbulence, SD1120 Noise and Vibration.
Rekommenderade förkunskaper
SG2215 Compressible Flow, SG3112 Turbulence, SD1120 Noise and Vibration
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TENA - Skriftlig tentamen, 9,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Muntlig tenta
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.