Kursdeltagarna kommer att få detaljerade instruktioner för hur man använder avancerade audiovisuella utrustningen i olika undervisningssalar på KTH.
Seminarier kommer att ges för att ta itu med frågorna i undervisningen och vid handledning av projekt. Utbildning kommer att tillhandahållas för att bygga upp högkvalificerade och pedogogiska kursassistenter (och framtidenslärare). Föreläsare och kursassistenter kommer att visa och prata om kvaliteter och utmaningar som kursassistent.
En del av kursen är att skapa ett e-undervisningsmaterial inom studentens eget forskningsområde. Studenten ska anpassa utbildningsmaterialet till ett e-lärande format med användning av moderna pedagogiska datoriserade multimediaverktyg (väljs tillsammans med examinator) och med hög interaktivitet. Tekniska, pedagogiska, multimediaspekter och färdigheter ska beaktas. Under utvecklingen av utbildningsmaterialet kommer studenterna att utvärdera inlärningsmaterialet och ge ändringsförslag.
Studieämnet väljs ut tillsammans med examinator. Den ska bestå av ett eller två lärande aktiviteter (motsvarar 2-3 timmars föreläsning) av en kurs som ges vid ett universitet. Studenten ska studera det befintliga materialet i detalj och läsa relaterat material.
Kursen behandlar den allmänna filosofin om interaktiv och e-baserad utbildning. Individuella literaturöversikter och skriftliga rapporter ingår i kursaktiviterna. I kursdiskussionerna kommer kursdeltagare presentera vad de har ansett som för och nackdelar med det nuvarande interaktiva inlärningsmaterialet som utvecklats av olika lärare, till exempel övningar, föreläsningar och e-learning plattformar, osv.