Kursen ges som en självstudiekurs under hela året. Studenten kontaktar examinator som delar ut ett kursmaterial samt de frågeställningar som utgör lärandemålen, inklusive specifikationer gällande den förväntade omfattningen av svaret per lärandemål. Studenten skriver sedan en rapport som lämnas in till examinatorför granskning.
FMH3909 Rent stål med tonvikt på gjutlådeteknologi 6,0 hp

Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FMH3909 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Fördjupande kunskaper om teori och praktiska aspekter gällande tillverkning av rent stål med fokus på gjutlåda icke-metalliska inneslutningar samt gjutlådemetallurgi.
Lärandemål
Efter avslutad kurs så ska studenten att kunna redogöra för:
- Vilka storlekar och inneslutningar som har en negativ effekt på materialegenskaper
- De huvudsakliga källorna för inneslutningar vid ståltillverkning
- Mekanismer som gynnar en separering av inneslutningar från smält stål
- Ekvationer som kan användas för att prediktera avskiljningshastighet av inneslutningar
- Teknologiska lösningar för minimering av inneslutningar vid framställning av rent stål.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till doktorandstudier, inom ämnet teknisk materialvetenskap.
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande kunskaper om metallurgiska processer.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.