Kursen syftar till att ge studenterna grundläggande förståelse för de termodynamiska drivkrafterna och mekanismerna för fasomvandlingar i oorganiska material. Denna förståelse omfattar; Grundläggande termodynamik och termodynamisk modellering av olika typer av faser. Begreppen entropiproduktion och drivande kraft. Olika typer av termodynamisk jämvikt och stabilitet. Karakterisering av fasomvandlingar och omvandlingsmekanismer. Morfologiska stabilitet. Egenskaper hos ytor, korn- och fasgränser, solute drag. Diffusionsstyrda och diffusionslösa omvandlingar. Martensitiska omvandlingar och högre ordningens omvandlingar, amorft stelnande och glasomvandlingen.
FMH3115 Fasomvandlingar i högpresterande material 18,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FMH3115 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Utnyttja grundläggande termodynamiska resonemang för att analysera fasomvandlingar Utnyttja fasdiagram för att analysera fasomvandlingar
- Uppskatta förloppet hos olika typer av fasomvandlingar
- Läsa relevant vetenskaplig litteratur och ur denna korrekt kunna extrahera relevant information
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning, och grundläggande termodynamik och materiallära samt fasta tillståndets fysik.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Hillert; Phase Equilibria, Phase Diagrams and Phase Transformations, 2:nd ed.
Hand-outs
Ågren; Compendium in Phase Transformation.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 18,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.