Huvudsyftet med kursen är att ge doktorander som verkar inom området hållbar produktionsutveckling en bas för det fortsatta avhandlingsarbetet. Genom analysera forskningsfronten och aktuella forskningsresultat skapas en bas en forskningsplan som presenteras och diskuteras av forskare och doktorander, vilket leder till diskussioner och utbyte av idéer bland deltagarna.
FMG3802 Forskningsfronten inom hållbar produktionsutveckling 7,5 hp

Kursen tar upp forskningsfronten och aktuella forskningsresultat inom studentens specifika fokusområde i Hållbar produktionsutveckling, vilket presenteras och diskuteras inom ramen för en forskningsplan.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FMG3802 (VT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska doktoranden kunna:
- Urskilja och visa hur doktorandens eget fokusområde relateras till det övergripande vetenskapsområdet Hållbar produktionsutveckling och fokusområden inom detta,
- Skriftligt och muntligt kritiskt analysera och relatera forskningsresultat, utvecklingsspår och koncept relevanta för sitt specifika fokusområde, utifrån publikationer inom området Hållbar produktionsutveckling.
- Utarbeta, presentera och förklara en forskningsplan för sitt fokusområde, inklusive en teoretisk problemformulering av vetenskapliga frågor, metodval och etiska frågeställningar, både skriftligt och muntligt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning inom ämnet industriell produktion eller ämnet industriell ekonomi och management.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.