Kursen består av 15 seminarier av 1,5 timmar var, med minst 3 inlämnade rapporter.
FMG3007 Vetenskaplig metodik för ingenjörer 7,5 hp
Information per kursomgång
Information för VT 2024 Start 2024-01-16 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-01-16 - 2024-06-03
- Perioder
- P3 (3,0 hp), P4 (4,5 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
60815
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 1
- Målgrupp
Doktorander
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Antonio Maffei maffei@kth.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FMG3007 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen innehåller en fullständig genomgång av de mest kända vetenskapliga metodiker, från Karl Popper och Thomas Kuhn till "Bayenesian". Böckerna kommer att granskas i seminarieform, med praktiska övningar för att utveckla doktorandernas analysförmåga. Dessa praktiska övningar kommer att baseras på verkliga artiklar och avhandlingar som har producerats av IIP. Grupparbetet kommer att uppmuntras för att åstadkomma diskussionsformer även under praktiskt arbete. Seniora forskare fungera som mentorer åt dessa grupper. Den normala arbetssekvensen kommer att bestå av läsa-analysera-diskutera-slutleda cykler.
Lärandemål
Kursens mål är att förse alla doktorander med en robust uppfattning av vad vetenskap är och vad den innebär i forskningsarbetet. Kursen detaljerar alla nivåer på forskningen (grund-tillämpad), hur dessa nivåer påverkar produktionsforskning, vilka valideringsteorier som finns (Popper, Kuhn, Lakatos, Feyerabend, etc.) och dessa för- och nackdelar. Doktoranderna bör kunna framlägga sin egen syn på en vetenskaplig metodik för produktionsforskning, i form av en essä/rapport.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning
Utrustning
Kurslitteratur
Thomas Kuhn, "The Structure of Scientific Revolutions", 2nd Ed., The Univ.of Chicago Press Ltd. 1970, USA
Alan F. Chalmers, "What is this thing called science?"; 3rd Ed., Open University Press, 1999, UK
Artiklar och avhandlingar producerade vid IIP; utvalda av kursdeltagarna.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- RAP1 - Rapport, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Minimum av 75% deltagande är obligatoriskt, inkluderat alla inlämnade uppsatser.
Slutlig uppsats som betygssätts.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.