Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FMF3035 Systemtänkande och modellering av komplexa dynamiska system 6,0 hp

Kursen ger studenterna en introduktion i systemtänkande och modellering av komplexa, dynamiska sociotekniska system med hjälp av metoden System Dynamics.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-03-17 - 2025-06-02
Perioder
P4 (6,0 hp)
Studietakt

33%

Anmälningskod

60797

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Doktorander

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Anna Pernestål (pernestal@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FMF3035 (VT 2021–)
Rubriker med innehåll från kursplan FMF3035 (VT 2021–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier (diskussionstillfällen), inlämningsuppgifter, projektarbete, samt presentation. Under kursen ger studenter kontinuerligt feedback på varandras arbeten. Kurslitteratur omfattar både standard-verk inom området och nyare forskningsartiklar.

Områden som behandlas under kursen:

  • Formulering av dynamiska problem
  • Grundläggande koncept inom systemtänkande och System Dynamics (tex kausalitet, Little's lag, återkoppling)
  • Causal Loop Diagrams
  • Mentala modeller
  • Systemstrukturer och system-arketyper
  • Namnkonventioner och ”good practice” vid modellering med System Dynamics
  • Modellerings-processen
  • Validering av system-dynamicsmodeller
  • Kommunikation med hjälp av System Dynamics-modeller.

Lärandemål

Kursen ger studenterna en introduktion i systemtänkande och modellering av komplexa, dynamiska sociotekniska system med hjälp av metoden System Dynamics.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Redogöra för centrala begrepp och koncept inom systemtänkande;
  2. Använda dessa koncept för att beskriva händelser, fenomen, och strukturer;
  3. Förstå och förklara grundläggande system-arketyper, och vilka system-beteenden dessa ger;
  4. Beskriva och analysera system utifrån ett hållbarhetsperspektiv
  5. Förstå hur System Dynamics kan användas för att modellera informations-flöden, mentala modeller, och användas för att utvärdera policies;
  6. Bygga, validera och analysera System Dynamics-modeller i Vensim (eller annan motsvarande mjukvara);
  7. Formulera komplexa dynamiska problem, och analysera dem med hjälp av System Dynamics.
  8. Argumentera för modellresultatens tillförlitlighet och validitet.
  9. Använda systemtänkande och System Dynamics-modeller för att kommunicera resultat till stakeholders och aktörer

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till doktorandstudier inom relevant område.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM2 - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För godkänt slutbetyg krävs närvaro vid minst 80% av seminarier.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Anna Pernestål (pernestal@kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Maskinkonstruktion