- Varumärkesbyggande (med varumärkesidentitet och positionering)
- Varumärkeskapitalisering (linje, kategoriutvidgningar och varumärkesallianser)
- Varumärkesvärde (Psykologiskt och Finansiellt värde)
- Varumärkesportföljstrategi (Strategier för att allokera resurser kring varumärken i en portfölj)
- Diskurskritiska och radikala perspektiv på varumärken
FME3514 Brand Management Paradigms 10,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FME3514 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen ska doktoranden:
- ha djupa kunskaper om de fyra basparadigmen inom Strategic Brand Management; varumärkesbyggande och identitet, varumärkeskapitalisering, (utvidgningar och allianser) varumärkesvärde (psykologiskt och finansiellt) och portföljstrategier (varumärkessystem och varumärkesarkitektur).
- Studenten ska även ha en förståelse och insikt om nyare trender inom luxury brand management och Internets inverkan på positioneringsprocesser. Utöver de normativa perspektiven ska studenten också ha en grundläggande förståelse för både normativa och kulturkritiska perspektiv och diskursövergripande paradigmskiften inom ämnesområdet.
- Studenten ska efter kursen vara beredd att formulera en diskursövergripande kritik mot vissa delar av strategic brand management eller en normativ kritik med syfte att göra brand managment mer effektivt. Vara beredd att formulera en varumärkesportföljplan med reursallokering till olika varumärken.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 20 högskolepoäng inom marknadsföring eller industriell marknadsföring.
Rekommenderade förkunskaper
20 hp i marknadsföring eller industriell marknadsföring.
Platsbegränsad till 12 doktorander.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 10,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Skriven vetenskaplig rapport och muntlig presentation.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.