Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FME3514 Brand Management Paradigms 10,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FME3514 (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan FME3514 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Varumärkesbyggande (med varumärkesidentitet och positionering)
  • Varumärkeskapitalisering (linje, kategoriutvidgningar och varumärkesallianser)
  • Varumärkesvärde (Psykologiskt och Finansiellt värde)
  • Varumärkesportföljstrategi (Strategier för att allokera resurser kring varumärken i en portfölj)
  • Diskurskritiska och radikala perspektiv på varumärken

Lärandemål

Efter kursen ska doktoranden:

  • ha djupa kunskaper om de fyra basparadigmen inom Strategic Brand Management; varumärkesbyggande och identitet, varumärkeskapitalisering, (utvidgningar och allianser) varumärkesvärde (psykologiskt och finansiellt) och portföljstrategier (varumärkessystem och varumärkesarkitektur).
  • Studenten ska även ha en förståelse och insikt om nyare trender inom luxury brand management och Internets inverkan på positioneringsprocesser. Utöver de normativa perspektiven ska studenten också ha en grundläggande förståelse för både normativa och kulturkritiska perspektiv och diskursövergripande paradigmskiften inom ämnesområdet.
  • Studenten ska efter kursen vara beredd att formulera en diskursövergripande kritik mot vissa delar av strategic brand management eller en normativ kritik med syfte att göra brand managment mer effektivt. Vara beredd att formulera en varumärkesportföljplan med reursallokering till olika varumärken.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Minst 20 högskolepoäng inom marknadsföring eller industriell marknadsföring.

Rekommenderade förkunskaper

20 hp i marknadsföring eller industriell marknadsföring.

Platsbegränsad till 12 doktorander.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 10,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Skriven vetenskaplig rapport och muntlig presentation.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Industriell ekonomi och organisation