Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FLS3107 Tredje uppgiften: att förmedla forskning utanför akademien 5,0 hp

Kursen vänder sig till doktorander och andra forskare som vill utveckla sina färdigheter i att kommunicera sin forskning till olika målgrupper på ett tydligt och engagerat sätt. 

Aktuell information om kursen och länk till anmälningsformuläret hittas hos KTH Språk och Kommunikation: Doktorand- och forskarkurser i vetenskaplig kommunikation på KTH | KTH

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (2,5 hp), P4 (2,5 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

60657

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 30

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FLS3107 (VT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan FLS3107 (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Föreläsningar och praktiska övningar baserade på doktorandens egen forskning.

Kursinnehåll

Kursen varvar retorikvetenskapliga teorier med flera praktiska tillämpningar såsom presentationer, övningar och skriftliga uppgifter, vilka alla utgår från deltagarnas egna forskningsområden. Olika framställningsformer och kommunikativa situationer presenteras och stort fokus läggs vid målgruppsanpassning och expertens möjligheter och skyldigheter att förmedla sin expertis till olika delar av samhället. Deltagare förväntas bidra till återkoppling på andras texter och presentationer. På kursen diskuteras även strategier för att möta de olika utmaningar som kommer med att kommunicera forskning, exempelvis misstro mot vetenskap.

 Undervisningen bedrivs av experter på retorik och vetenskaplig kommunikation och innehållet är förankrat i befintlig forskning på området.

Lärandemål

  • Få en bredare förståelse för de vinsterna som följer med effektiv kommunikation riktad till allmänheten
  • Få insikt i hur man kommunicerar vetenskaplig forskning till olika målgrupper med hjälp av olika kanaler och tekniker
  • Kunna tillämpa grundläggande retoriska principer för att kommunicera vetenskap till experter och lekmän

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kursen riktar sig i första hand till doktorander som:

  • har klarat av åtminstone ett års forskarstudier
  • har publicerat minst en artikel eller är på väg att publicera sin första artikel
  • har god förmåga att kommunicera muntligt på engelska

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kurslitteratur kommer att meddelas före kursstart. Rekommenderad referenslitteratur och elektroniska resurser listas i kursinformationen eller på liknande sätt.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 5,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

  • En kort övertygande muntlig presentation av en forskningsidé
  • En kort skriftlig text med relevans för doktorandens egen forskning
  • En kort personlig presentation lämplig för webbpublicering
  • En poster av det egna arbetet, med en bredare publik som målgrupp

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga moment avklarade

75 % närvarokrav

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Lärande