Föreläsningar och praktiska övningar baserade på doktorandens egen forskning.
FLS3107 Tredje uppgiften: att förmedla forskning utanför akademien 5,0 hp
Kursen vänder sig till doktorander och andra forskare som vill utveckla sina färdigheter i att kommunicera sin forskning till olika målgrupper på ett tydligt och engagerat sätt.
Aktuell information om kursen och länk till anmälningsformuläret hittas hos KTH Språk och Kommunikation: Doktorand- och forskarkurser i vetenskaplig kommunikation på KTH | KTH
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (2,5 hp), P4 (2,5 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
60657
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 30
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FLS3107 (VT 2022–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges varje läsår. Se kursens hemsida för aktuell information
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen varvar retorikvetenskapliga teorier med flera praktiska tillämpningar såsom presentationer, övningar och skriftliga uppgifter, vilka alla utgår från deltagarnas egna forskningsområden. Olika framställningsformer och kommunikativa situationer presenteras och stort fokus läggs vid målgruppsanpassning och expertens möjligheter och skyldigheter att förmedla sin expertis till olika delar av samhället. Deltagare förväntas bidra till återkoppling på andras texter och presentationer. På kursen diskuteras även strategier för att möta de olika utmaningar som kommer med att kommunicera forskning, exempelvis misstro mot vetenskap.
Undervisningen bedrivs av experter på retorik och vetenskaplig kommunikation och innehållet är förankrat i befintlig forskning på området.
Lärandemål
- Få en bredare förståelse för de vinsterna som följer med effektiv kommunikation riktad till allmänheten
- Få insikt i hur man kommunicerar vetenskaplig forskning till olika målgrupper med hjälp av olika kanaler och tekniker
- Kunna tillämpa grundläggande retoriska principer för att kommunicera vetenskap till experter och lekmän
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen riktar sig i första hand till doktorander som:
- har klarat av åtminstone ett års forskarstudier
- har publicerat minst en artikel eller är på väg att publicera sin första artikel
- har god förmåga att kommunicera muntligt på engelska
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur kommer att meddelas före kursstart. Rekommenderad referenslitteratur och elektroniska resurser listas i kursinformationen eller på liknande sätt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- En kort övertygande muntlig presentation av en forskningsidé
- En kort skriftlig text med relevans för doktorandens egen forskning
- En kort personlig presentation lämplig för webbpublicering
- En poster av det egna arbetet, med en bredare publik som målgrupp
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga moment avklarade
75 % närvarokrav
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.