Kursen består av tre möten. Det första fokuserar på kommunikationsteori för övertygande tal, konferensföredrag och postrar. Vid det andra mötet spelar studenterna in ett eget övertygande tal. Inspelningen upprepas vid det tredje mötet, då studenterna också presenterar och kritiserar sitt egen och varandras bidrag.
FLS3105 Presentationsteknik för forskare 2,0 hp
Att kunna presentera sin forskning till olika målgrupper, både inom och utanför universitetsvärlden, är en viktig färdighet för forskare. På den här kursen får du som forskare eller doktorand vid KTH de redskap du behöver för att skapa effektiva, tydliga och målgruppsanpassade presentationer.
OBS! Till den här kursen anmäler du dig via formuläret på kursens hemsida. ITM-skolan sköter sedan antagningen.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-05-02 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-05-02 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (2,0 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
45005
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
5 - 15
- Målgrupp
Verkverksamma forskare, postdoc och doktorander vid KTH.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FLS3105 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Få insikt i hur man effektivt kommunicerar vetenskaplig forskning till olika målgrupper
Kunna tillämpa grundprinciper för vetenskaplig kommunikation vid presentationer för specialiserade och icke specialiserade åhörare.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Rekommenderad litteratur:
Dennis Meredith, Explaining Research: How to reach key audiences to advance your work. Oxford University Press, 2010.
Michael Alley, The Craft of Scientific Presentations. Springer, 2003.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Ett kort övertalande tal ("elevator pitch") för en forskningsidé, inriktad mot icke-specialister
En kort presentation av en forskningsstudie, riktad mot andra forskare
Analys av en annan students presentation
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment avklarade, obligatorisk närvaro.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.