Huvudsakliga teman för kursen är:
- Grunder för lärande och undervisning
- Naturliga lärandemiljöer
- Undervisning i ingenjörsvetenskaper
- Feedback och handledning
- Intervjuer och grupparbete
- Inspelning av undervisning
- Din utveckling som lärare
Denna kurs riktar sig till doktorandelever som kan arbeta med olika typer av undervisning. I kursen ingår grupparbete, individuellt arbete, obligatoriska möten och onlinearbete i Canvas. Huvudmålet är att ge möjlighet att utveckla en grund som möjliggör utveckling av deltagarnas undervisning och deras elevers lärande.
************************************************** ***************
Kursutbud vår 2025
Se schemat och ansökningslänkar på sidan Grundkurser i högskolepedagogik.
Skrolla ner till För doktorander
'*****************************************************************
Kursen har stor efterfrågan och antalet sökande överstiger ofta antalet platser. Det är viktigt att du vid anmälan är medveten om att du förväntas lägga 80 timmar på kursen inklusive obligatoriska träffar under kursperioden. Det första mötet är obligatoriskt utan undantag. Du måste gå minst 5 av de 6 träffarna för att klara kursen. Eftersom vi har utformat mötena med mycket interaktion mellan studenterna är ett aktivt deltagande nödvändigt för att göra kursen både intressant och utvecklande för dig och dina kurskollegor. Det finns förberedelseuppgifter före varje möte.
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FLH3000 (HT 2020–)Kursen ges vanligtvis fyra gånger per läsår. Kursen ges på engelska.
Huvudsakliga teman för kursen är:
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
i syfte att utveckla sin pedagogiska kompetens och förmåga till utveckling som lärare på lång sikt.
Endast för doktorander inskrivna på KTH
Bain, K., What the best college teachers do (2004)
Boken distribueras elektroniskt.
Artiklar, länkar, filmer m.m. distribueras via Canvas.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination i kursen är design, genomförande och utvärdering av en lärandeaktivitet, fältarbete och skriftliga hemuppgifter.
För att ansöka till FLH3000 bör kursen ingå i din eISP.
Länk till anmälningsformulär finns på denna sida: https://www.kth.se/social/course/FLH3000/