Universitetens och högskolesystemens historiska utveckling. Den högre utbildningens policy, ledning och styrning. Forskningsfältet högre utbildning. Global högskole- och forskningspolitik.
FLF3015 Högre utbildning i samtida och historiska perspektiv 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FLF3015 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Syftet med kursen är att introducera forskningsområdet högre utbildning och ge en introduktion till några betydande teman inom detta område, bl.a. policy, styrning, organisation, kultur, profession.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- diskutera idéer kring universitetets natur och dess roll i samhället, och resonera om hur dessa utvecklats över tid
- analysera olika förväntningar på högre utbildning och forskning, samt ge exempel på universitetens respons i ljuset av förutsättningarna
- reflektera över högre utbildning som forskningsobjekt, och reflektera över sin egen forskning i ljuset av kursens teman
- kommentera på andras texter och reflektera över seminarieformen som metod för lärande
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning i första hand inom ämnena teknik och lärande eller historiska studier av teknik, vetenskap och miljö, och i andra hand näraliggande ämnen.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Uppgift om kurslitteratur meddelas i kurs-PM.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänd kurs krävs även aktivt förberett deltagande vid seminarierna.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.