Under kursen får doktoranden bekanta sig med olika forskningsmetoder som tillämpas inom teknik och lärande. Översikten över olika metoder är tänkt att stödja förmågan att göra adekvata val vid design av vetenskapliga studier. Kursen innefattar forskningsmetoder utifrån kvalitativa och kvantitativa ansatser vid datainsamling, analys och tolkning. Under kursen diskuteras olika typer av studiedesign och dess möjligheter och begränsningar i relation till olika forskningsfrågor. Vidare diskuteras vetenskaplig redlighet, etik- och kvalitetsaspekter inom forskning. Kursen berör även olika vetenskapstraditioner och hur olika metodologiska grundantaganden relateras till metoder för datainsamling, analys och tolkning av resultat.
FLF3011 Introduktion till forskningsmetoder inom teknik och lärande 10,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FLF3011 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen syftar till att stärka doktorandens förmåga att välja metod för datainsamling och analys samt att göra forskningsetiska ställningstaganden. Syfte är också att bidra till doktorandens förmåga att tolka och kritiskt värdera studier inom teknik och lärande med hänsyn till metodval. Efter godkänd kurs ska doktoranden ha förmågan att:
- Jämföra olika forskningsmetoder inom teknik och lärande och diskutera kopplingen mellan metod och metodologiska grundantaganden.
- Resonera om grundläggande ställningstaganden vid forskning med kvantitativ respektive kvalitativ ansats.
- Reflektera över och diskutera studiedesign, inklusive val av forskningsmetoder och dess möjligheter och begränsningar i relation till olika forskningsfrågor.
- Reflektera över och diskutera forskningskvalitet och etiska aspekter kopplat till datainsamling och analys.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet att delta har den som är antagen till utbildning på forskarnivå vid svenskt lärosäte eller motsvarande utbildning utomlands.
Urval
Förtur ges till doktorander antagna till forskarutbildningen i ämnet teknik och lärande vid ITM-skolan, KTH. I andra hand får övriga doktorander vid KTH delta. I mån av plats kan doktorander från andra lärosäten, och forskare delta.
Utrustning
Kurslitteratur
Litteratur anges senast två veckor före kursstart. Utöver artiklar och texter som rekommenderas av lärare i kursen förväntas doktoranden självständigt söka en del av kurslitteraturen
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Skriftlig inlämningsuppgift, 10,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För att erhålla slutbetyg krävs, förutom godkänt examinerade seminarium, även aktivt deltagande på kursens övriga seminarier.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.