Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FLF3008 Intervju som kvalitativ forskningsmetod 4,5 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2025-01-13
Perioder
P1 (2,0 hp), P2 (2,5 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

50799

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Doktorander

Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Kursansvarig

Profile picture Mattias Hammar

Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FLF3008 (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan FLF3008 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Under kursen diskuteras olika typer av kvalitativa forskningsintervjuer, metodologiska och etiska frågor kring intervjuforskning, praktiska aspekter vad gäller planering och genomförande av forskningsintervjuer. Kursen kommer även att beröra transkribering och analys av intervjudata samt kvalitetsaspekter av intervjuforskning. Kursen innehåller både litteraturstudier, seminarier och praktiska övningar.

Kursinnehåll

Syftt med kursen är att ge doktoranden en överblick över olika typer av kvalitativa forskningsintervjuer som datainsamlingsmetod.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska doktoranden kunna:

  • Reflektera över och diskutera olika typer av forskningsintervjuer och dess möjligheter och begränsningar i relation till olika forskningsfrågor.
  • Utifrån en frågeställning planera och genomföra kvalitativa forskningsintervjuer.
  • Reflektera över och diskutera etiska aspekter av intervjuforskning.
  • Reflektera över och diskutera kvalitetsaspekter av intervjuforskning.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet att delta har den som är antagen till utbildning på forskarnivå vid svenskt lärosäte eller motsvarande utbildning utomlands.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • SEM1 - Seminarium, 4,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen utgörs av ett seminarium där doktoranden diskuterar och reflekterar över intervjuforskning.

Övriga krav för slutbetyg

För att erhålla slutbetyg krävs, förutom godkänt examinerande seminarium, även aktivt deltagande på kursens övriga seminarium.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Lärande