Kursen tar upp centrala teoretiska perspektiv på lärande; kognitiva och konstruktivistiska perspektiv, pragmatism, fenomenografi och variationsteori, sociokulturella perspektiv och aktivitetsteori.
FLF3007 Teoretiska perspektiv på lärande 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FLF3007 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen syftar till att ge doktoranderna en överblick över den historiska utvecklingen av, och kunskap om huvuddragen i, de dominerande teoretiska perspektiven på lärande för att därigenom kunna diskutera och reflektera över likheter och skillnader. Kursen syftar även till att ge doktoranderna möjlighet att relatera det egna avhandlingsarbetet till dessa teorier samt kunna diskutera konsekvenser av valt perspektiv för forskningsarbetet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska doktoranden kunna:
- Analysera och jämföra huvuddragen i de teoretiska perspektiv på lärande som kursen omfattar
- Reflektera över och diskutera konsekvenserna av val av lärandeperspektiv för studiedesign och datainsamling och analys
- Kritiskt argumentera för och värdera hur det egna avhandlingsprojektet (alt en publicerad avhandling) relaterar till valt lärandeperspektiv
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning, eller behörig att söka till forskarutbildning
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig presentation på slutseminarium.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.