Seminarier och föreläsningar.
FLF3001 Att skriva framgångsrika forskaransökningar inom lärande 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FLF3001 (VT 2019–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
VT15
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Ansökningars formalia
De vanligaste finansiärerna
Språkets betydelse för utfall av ansökan.
Forskningsetiska frågor
Lärandemål
Ha kännedom om olika finansieringsmöjligheter för forskning.
Ha skrivit en ansökan om forskningsmedel i enlighet med anvisningar för vald finansieringskälla.
Ha insikt i ansökningsprocessen och hur fördelning av medel går till.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Friedland, A.J. & Folt, C.L. (2009). Writing successful science proposals. New Haven & London: Yale University Press samt ett urval artiklar/texter enligt överenskommelse med kursledning.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- Närvaro och aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier och redovisningar.
- Ansökan om forskningsmedel i enlighet med vald finansiärs givna instruktioner.
- Muntlig redovisning/presentation av den egna ansökningen.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd på samtliga kursmoment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.