Kursen omfattar cirka 80 heltidsstudietimmar i form av vetenskapsseminarier som hålls varannan vecka. Seminarierna behandlar aktuella trender inom forskningsfältet enzymdesign där de forskarstuderande presenterar, läser, tolkar, analyserar, kritiskt granskar och aktivt diskuterar egna och andra doktoranders arbeten. Aktuella publicerade vetenskapliga arbeten inom forskningsområdet kommer även behandlas. När möjlighet ges kan utomstående forskare inom fältet bjudas in. Kursen utgör den första av fyra kurser i seminarieserien.
FKD3410 Forskningsfronten i enzymdesign 3,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FKD3410 (HT 2019–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges kontinuerligt och går på KTH Campus och SciLifeLab.
Kontakta examinator / kursansvarig för information.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten ha kunskap och förmåga att:
- visa grundläggande kunskap, både bred och specialiserad, inom kursens vetenskapsområde och om de övergripande ämnesområdena bioteknologi och kemi med betoning på enzymdesign, grön kemi och biokatalyserad kemisk syntes
- visa grundläggande förmåga att pedagogiskt presentera, kritiskt granska och diskutera vetenskapliga arbeten inom ämnena kemi och bioteknologi med tyngdpunkt på de forskarstuderandes egna arbeten samt publicerade arbeten inom fältet enzymdesign
- visa grundläggande insikt om akademiskt författarskap och det internationella vetenskapliga publiceringslandskapet med relevans för kursens vetenskapliga ämnesområde
- visa grundläggande förmåga att identifiera, diskutera och reflektera över etik- och hållbarhetsaspekter i den forskning som avhandlas inom ramen för kursens ämnesområde
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå. Det är en fördel att ha läst kurserna BB1050 Bioteknologi, BB2380 Biokemi, KD1230 Organisk kemi, grundläggande koncept och praktik eller motsvarande
Utrustning
Kurslitteratur
Litteratur i form av publicerade artiklar och forskarstuderandes egna arbeten anvisas separat för varje enskild sammankomst.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Betygskriterier specificeras i kurs-PM.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande vid 80 % av sammankomsterna, vilket förutom att närvara och aktivt delta i diskussioner även omfattar att genomföra två projektpresentationer under ett läsår.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.