Kursen innehåller en teoretisk och en praktisk del. I den teoretiska delen av kursen ingår seminarier och övningar, inklusive problembaserade diskussioner som illustrerar verkliga situationer som kan uppstå under handledning. Under den praktiska delen av kursen kommer deltagarna att handleda studenter på grundnivå som bedriver projektarbete på CHE.
Tidsåtgång för kurs: 21h Seminarier, 59h Självstudier, förberedelse av inlämningsuppgifter och hemtentamen, 80h praktisk handledning.
Efter godkänd kurs ska kursdeltagaren:
- ha kunskap och förståelse för grundläggande vetenskapliga teorier inom pedagogik med betydelse för handledning,
- med hänsyn till studentens engagemang, bakgrund och inlärningsstrategier, praktisk kunna tillämpa adekvata pedagogiska metoder i egenskap av handledare
- handleda studenter individuellt och i grupp genom att planera och utforma lärandeaktiviteter som främjar fördjupad inlärning och effektiva inlärningsstrategier för uppfyllelse av lärandemål och genomförande av hållbara projekt inom kemi
- ·aktivt reflektera över den egna handledarrollen samt upprätthålla en professionell arbetsrelation med studenterna baserad på god kommunikation (metakommunikation) och konstruktiv återkoppling.