Kursen är organiserad som föreläsningsserie, bestående av ~ 12 föreläsningar i kombination med seminarier där studenten presenterar och diskuterar sina projektarbeten. Föreläsningen och seminarieserien delas mellan universiteten som webbkonferenser. Kursdeltagarna delas upp i grupper med minst två deltagare från varje universitet. Grupperna ges ett ämne för djupstudier av relevant vetenskaplig litteratur. Projektarbetet presenteras som ett seminarium och en skriftlig översiktsartikel. Se även den detaljerade studieplanen nedan.
FJQ3110 Mikrofysiologiska system 6,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FJQ3110 (VT 2019–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
H18
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Reflektera över behovet av och begränsningar av system som efterliknar och förutsäger human fysiologi
• Förstå de kritiska komponenterna i biomimetiska system
• Förklara de grundläggande principerna i mikrofluidik och kunna beskriva materialval och tillverkningsprocesser
• Reflektera över skillnaderna hos in vitro-modeller, inklusive organ-chips, organoidkulturer, andra 3D-cellkulturer och konventionella cellkulturer.
• Analysera behoven av analytiska utläsningar av biomimetiska system och förstå olika känslighetsprinciper som är kompatibla med tekniken
• Kunna använda de grundläggande principerna vid extrapolering av in vitro data till human in vivo fysiologi
• Analysera och reflektera över användningen av biomimetiska system i läkemedelsutveckling och kliniska användningar
• Analysera och diskutera den vetenskapliga litteraturen i biomimetiska / mikrofysiologiska system
• Analysera och reflektera över hållbarhetsaspekterna av biomimetiska system/ mikrofysiologiska system, särskilt aspekterna av miljö och samhällelig påverkan av såväl nuvarande status som studier och framtida spridning av tekniken
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommendation:
Kursinnehållet är anpassat för mastersstudenter och doktorander inom bioengineering och bioelektroteknik men kan vara relevant för civilingenjörer och doktorander inom materialvetenskap, bioteknik, cellfysik, biologi och liknande studieinriktningar.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- En föreläsning 40%
- En översiktsartikel om ämnet 40%
- En flervalsprov 20%
Övriga krav för slutbetyg
- 80% närvaro i klassen
- Varje elev måste förbereda en föreläsning (som en del av en grupp) - helst blandade grupper mellan universiteten
- Varje elev kommer att behöva förbereda en översiktsartikel om det ämne hon/han väljer (som en del av en grupp) - helst blandade grupper mellan universiteten
- Alla studenter förväntas vara aktiva deltagare under mötet
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.