Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FJQ3105 Mikro och Nanoteknologi Journalklubb VI 1,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FJQ3105 (HT 2018–)
Rubriker med innehåll från kursplan FJQ3105 (HT 2018–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av en detaljerad studie av vetenskapliga artiklar inom mikro och nanoteknik. Kursinnehållet är inriktat på doktorander inom områdena MEMS, cellfysik, bioteknik och liknande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten för att bli godkänd kunna:

• Presentera det tekniska innehållet i en vetenskaplig artikel för icke-experter och experter

• Analysera och diskutera vetenskapliga artiklar med sina kollegor med avseende på: skrivstilen; vetenskapliga påståenden; vetenskapliga etiska frågor relaterade till presenterade data; och vetenskaplig impact och validitet av den presenterade forskningen

• Analysera och reflektera över hållbarhetsaspekterna kring mikro- och nanoteknik, särskilt aspekterna av miljö och samhällelig påverkan av både nuvarande status för studierna och framtida spridning av tekniken

• Analysera fullständighet och reproducerbarhet av presenterade försöksförfaranden

• För att maximera den vetenskapliga effekten av de diskuterade studierna, föreslå alternativa sätt att formulera uttalanden i resultat och diskussions- och slutsatsavsnitt

• Förklara de senaste vetenskapliga artiklarna om studentens egen forskning och föreslå nya tillvägagångssätt för sina studier
• Känna till ett brett spektrum av vetenskapliga artiklar inom mikro- och nanoteknik

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Mikro and Nanoteknologi Journalklubb I, II, III, IV and V

Utrustning

N/A

Kurslitteratur

Vetenskapliga artiklar

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    För att få godkänd kurs vid mötet måste eleverna förbereda sig för alla ämnesområden. Alla studenter förväntas vara aktiva deltagare under mötet.

    Övriga krav för slutbetyg

    Studenterna får 1,5 studiepoäng efter fem möten de aktivt deltar i. Kursen redovisas då som godkänd. 

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Denna kurs tillhör inget huvudområde.

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd

    Forskarkurs

    Forskarkurser på EECS/Mikro-och nanosystem