Kursen består av en detaljerad studie av vetenskapliga artiklar inom mikro och nanoteknik. Kursinnehållet är inriktat på doktorander inom områdena MEMS, cellfysik, bioteknik och liknande.
FJQ3105 Mikro och Nanoteknologi Journalklubb VI 1,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FJQ3105 (HT 2018–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kontinuerligt
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten för att bli godkänd kunna:
• Presentera det tekniska innehållet i en vetenskaplig artikel för icke-experter och experter
• Analysera och diskutera vetenskapliga artiklar med sina kollegor med avseende på: skrivstilen; vetenskapliga påståenden; vetenskapliga etiska frågor relaterade till presenterade data; och vetenskaplig impact och validitet av den presenterade forskningen
• Analysera och reflektera över hållbarhetsaspekterna kring mikro- och nanoteknik, särskilt aspekterna av miljö och samhällelig påverkan av både nuvarande status för studierna och framtida spridning av tekniken
• Analysera fullständighet och reproducerbarhet av presenterade försöksförfaranden
• För att maximera den vetenskapliga effekten av de diskuterade studierna, föreslå alternativa sätt att formulera uttalanden i resultat och diskussions- och slutsatsavsnitt
• Förklara de senaste vetenskapliga artiklarna om studentens egen forskning och föreslå nya tillvägagångssätt för sina studier
• Känna till ett brett spektrum av vetenskapliga artiklar inom mikro- och nanoteknik
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Mikro and Nanoteknologi Journalklubb I, II, III, IV and V
Utrustning
N/A
Kurslitteratur
Vetenskapliga artiklar
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
För att få godkänd kurs vid mötet måste eleverna förbereda sig för alla ämnesområden. Alla studenter förväntas vara aktiva deltagare under mötet.
Övriga krav för slutbetyg
Studenterna får 1,5 studiepoäng efter fem möten de aktivt deltar i. Kursen redovisas då som godkänd.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.