I denna kurs kommer vi att diskutera skillnaden mellan ett "vanligt" kapitel om relaterat arbete i forskningsartiklar och systematiska litteraturgranskningar. Vidare kommer vi att studera och jämföra olika metoder för att genomföra litteraturomdömen med fokus på systematiska metoder och så kallade meta-analyser. Vi kommer att lära oss om de viktigaste skillnaderna mellan olika metoder och vilka för- och nackdelar det finns med varje. Du som student kommer att tillämpa den lämpligaste metoden för ditt ämne inom området systemteknik. Detta kommer sedan att rapporteras på ett akademiskt sätt, antingen som bidrag till forskningsfältet eller som ett grundlig spårbar kapitel om relaterat arbete för framtida papper om ämnet.
FJP3101 Genomföra systematiska litteraturstudier i systemteknik 5,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FJP3101 (VT 2019–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges en gång om året (i P4) givet att det finns tillräckligt många intresserade.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- beskriva olika metoder för systematiska litteraturgranskningar.
- identifiera den mest lämpliga systematiska litteraturgranskningsmetoden för ett visst forskningsämne inom systemteknik.
- genomföra en systematisk litteraturöversikt för ett visst forskningsämne inom systemteknik, inklusive att analysera litteraturen på ett lämpligt sätt.
- presentera systematiska litteraturöversikter på ett akademiskt acceptabelt sätt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Booth, Andrew, Anthea Sutton, and Diana Papaioannou. Systematic approaches to a successful literature review. Sage, 2016.
Samt olika artiklar om ämnet, vilka bestäms tillsammans med eleverna under kursen beroende på vilka forskningsområden som ska behandlas.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
- rTre 15-minutes presentationer under seminarier
- Projekt (helst ett ämne relaterat till studentens eget forskningsområde)
- En 30-minuters presentation av projektarbetet
- En skriftlig projektrapport
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.