Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FIL3609 Konsten att forska som doktorand 6,0 hp

Syftet med kursen är att förbereda doktorander för sin yrkeskarriär. Efter avslutad kurs ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som forskarstuderande i enlighet med KTH:s mål för forskarutbildningen.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Studielokalisering

KTH Kista

Varaktighet
2024-08-26 - 2024-10-27
Perioder
P1 (6,0 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

51074

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Elena Dubrova (dubrova@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FIL3609 (HT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan FIL3609 (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen består av 10 föreläsningar. Materialet är uppdelat i två moduler:

  1. Utgångspunkten i forskning (3 högskolepoäng)
  2. Skrivnings- och presentationsteknik för doktorander (3 högskolepoäng)

Den teoretiska delen av kursen kompletteras med praktisk träning med fyra hemuppgifter, fyra skriftliga rapporter och en presentation. Varje student förväntas tillämpa de metoder som lärs ut i M1 och M2 för att göra hemarbeten relaterade till forskningsmetodologi samt att skriva en konferens- eller tidskriftsartikel i sitt forskningsområde, för att göra en presentation i klassen, att granska en forskningsartikel, att skriva en ansökan om finansiering och för att granska en ansökan om finansiering.

Kursinnehåll

Kursen omfattar en mängd olika ämnen som är nödvändiga för att ge en doktorand de kunskaper och färdigheter som krävs för att självständigt arbeta som forskare. Innehållet är delat upp i två delkurser enligt följande:

M1) Utgångspunkten i forskning

Delkursen M1 består av en allmän introduktion och allmän forskningsmetodologi. Inledningen omfattar stora faser i en doktorand utbildning: bakgrundsstudie , litteraturstudier , detaljerad problemformulering, utförande, utgivning (konferenser, tidskrifter, böcker). Det omfattar också allmän forskningsmetodologi samt specifika aspekter av doktorandstudier, inklusive förhållandet mellan student och handledare och riktlinjer för ifyllning av en individuell studieplan. Denna del av kursen bidrar till målen 1.1, 1.2.

M2) Skrivnings- och presentationsteknik för doktorander

Delkursen M2 har tre delar. Dess första del erbjuder allmänna riktlinjer för och specifika förslag till konsten att skriva vetenskapliga artiklar. Stora delar av en artikel ska studeras, inklusive: introduktion, problemformulering/påståenden, relaterade arbeten, forskningspresentation, experimentella resultat, slutsatser och framtida arbete. Olika kategorier ska omfattas, t.ex. konceptuell artikel, artikel som presenterar experimentella resultat, teoretiskt arbete, metodologi, etc. Källor till information om stora konferenser och tidskrifter kommer att beaktas och deras förväntningar och normer kommer att diskuteras. Inlämning av kompletterande information till tidskriftsartiklar, för att lindra replikering av vetenskapliga resultat, ska exemplifieras. Denna del innehåller också allmänna riktlinjer och specifika förslag för granskning av vetenskapliga artiklar. Denna del av kursen bidrar till målen 2.1, 2.2, 2.3, 2.4.

Den andra delen av denna delkurs behandlar konsten att ge tekniska presentationer. Vanliga sätt att formatera bilderna i ett presentation och att förmedla informationen till publiken kommer att ses över. Typiska sätt att organisera ett konferensföredrag kommer att diskuteras, bland annat: titel, problembeskrivning, motivation, färdplan, bakgrund, tidigare arbete, innovation och bidrag, experimentella resultat, slutsatser och framtida arbete. Denna del av kursen bidrar till målet 2,4.

Den tredje delen av denna delkurs ger information om källor till extern finansiering och riktlinjer för att skriva projektansökningar. Instruktioner för att utveckla omfattande ansökningar om finansiering och presentera dem till omvärlden i ett igenkännbart och acceptabelt format ska erbjudas. Denna del innehåller också allmänna riktlinjer och specifika förslag om att granska ansökningar om finansiering. Denna del av kursen bidrar till målen 2.2, 2.5.

Lärandemål

Lärandemål inkluderar:

1. Kunskap och förståelse Studenten ska:

1.1 Visa brett kunnande inom och en systematisk förståelse av forskningsområdet samt djup och aktuell specialistkunskap inom en avgränsad del av forskningsområdet.

1.2 Visa förtrogenhet med vetenskaplig metodik i allmänhet och med det specifika forskningsområdets metoder i synnerhet.

2. Färdighet och förmåga Studenten ska:

2.1 Visa förmåga till vetenskaplig analys och syntes samt till självständig kritisk granskning och bedömning av nya och komplexa företeelser, frågeställningar och situationer.

2.2 Visa förmåga att kritiskt, självständigt, kreativt och med vetenskaplig noggrannhet identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och att granska och värdera sådant arbete.

2.3 Visa sin förmåga att genom egen forskning bidra till kunskapsutvecklingen.

2.4 Visa förmåga att presentera och diskutera forskning och forskningsresultat muntligt och skriftligt med auktoritet i dialog med vetenskapssamhället.

2.5 Visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen

Rekommenderade förkunskaper

Alla doktorander som är inskrivna vid KTH är behöriga till denna kurs. Det rekommenderas att ta kursen i början av forskarutbildningen.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

The Art and Science of PhD Research: A Step-by-Step Guide to Achieving a Doctorate Degree and Conducting Academic Research, W. Karkukly, FriesenPress, 2018

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • EXA1 - Examination, 6,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Följande ingår i examinationsmomentet:

  • Tre skriftliga rapporter relaterade till M1
  • Skriftlig vetenskaplig uppsats
  • Granskning av annan students vetenskaplig uppsats
  • Muntlig presentation
  • Aktiv närvaro av minst två muntliga presentationsessioner
  • Skriftlig ansökan om finansiering
  • Granskning av annan students ansökan om finansiering

Aktiviteterna är uppdelade mellan de två delkurser enligt följande:

M1) Studenten skall tillämpa de tekniker hen lärt sig i M1 för lämna skriftliga rapporter till tre uppdrag som undersöker studentens förtrogenhet med vetenskaplig metodik i allmänhet och metoderna i det specifika forskningsområdet i synnerhet, studentens kapacitet för vetenskaplig analys och syntes samt hens förmåga att självständigt och kritiskt granska och utvärdera nya och komplexa företeelser.

M2) Studenten skall tillämpa de tekniker hen lärt sig i M2 för att:

  • skriva en vetenskaplig konferens- eller tidskriftsartikel i sitt forskningsområde och överlämna den till kursens examinator för utvärdering.
  • skriva en granskning på en konferens- eller tidskriftsuppsats skriven av en annan deltagande student i kursen och överlämna den till kursens examinator för utvärdering.
  • presentera artikeln överlämnat i första punkten i klassen (20 min föredrag).
  • delta i åtminstone två muntlig presentationssessioner.
  • skriva en ansökan om finansiering t.ex. ett resestipendium som stöder en konferensresa, en forskningsvistelse eller en projektansökan, och skicka den till kursens examinator för utvärdering.
  • skriva en granskning på en ansökan om finansiering från en annan deltagande student i kursen och överlämna den till kursens examinator för utvärdering.

Övriga krav för slutbetyg

För att bli godkänd bör alla punkter som anges i examinationsmomentet slutföras.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Elena Dubrova (dubrova@kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på EECS/Elektronik och inbyggda system