Kursen består av 10 föreläsningar. Materialet är uppdelat i två moduler:
- Utgångspunkten i forskning (3 högskolepoäng)
- Skrivnings- och presentationsteknik för doktorander (3 högskolepoäng)
Den teoretiska delen av kursen kompletteras med praktisk träning med fyra hemuppgifter, fyra skriftliga rapporter och en presentation. Varje student förväntas tillämpa de metoder som lärs ut i M1 och M2 för att göra hemarbeten relaterade till forskningsmetodologi samt att skriva en konferens- eller tidskriftsartikel i sitt forskningsområde, för att göra en presentation i klassen, att granska en forskningsartikel, att skriva en ansökan om finansiering och för att granska en ansökan om finansiering.
Kursen omfattar en mängd olika ämnen som är nödvändiga för att ge en doktorand de kunskaper och färdigheter som krävs för att självständigt arbeta som forskare. Innehållet är delat upp i två delkurser enligt följande:
M1) Utgångspunkten i forskning
Delkursen M1 består av en allmän introduktion och allmän forskningsmetodologi. Inledningen omfattar stora faser i en doktorand utbildning: bakgrundsstudie , litteraturstudier , detaljerad problemformulering, utförande, utgivning (konferenser, tidskrifter, böcker). Det omfattar också allmän forskningsmetodologi samt specifika aspekter av doktorandstudier, inklusive förhållandet mellan student och handledare och riktlinjer för ifyllning av en individuell studieplan. Denna del av kursen bidrar till målen 1.1, 1.2.
M2) Skrivnings- och presentationsteknik för doktorander
Delkursen M2 har tre delar. Dess första del erbjuder allmänna riktlinjer för och specifika förslag till konsten att skriva vetenskapliga artiklar. Stora delar av en artikel ska studeras, inklusive: introduktion, problemformulering/påståenden, relaterade arbeten, forskningspresentation, experimentella resultat, slutsatser och framtida arbete. Olika kategorier ska omfattas, t.ex. konceptuell artikel, artikel som presenterar experimentella resultat, teoretiskt arbete, metodologi, etc. Källor till information om stora konferenser och tidskrifter kommer att beaktas och deras förväntningar och normer kommer att diskuteras. Inlämning av kompletterande information till tidskriftsartiklar, för att lindra replikering av vetenskapliga resultat, ska exemplifieras. Denna del innehåller också allmänna riktlinjer och specifika förslag för granskning av vetenskapliga artiklar. Denna del av kursen bidrar till målen 2.1, 2.2, 2.3, 2.4.
Den andra delen av denna delkurs behandlar konsten att ge tekniska presentationer. Vanliga sätt att formatera bilderna i ett presentation och att förmedla informationen till publiken kommer att ses över. Typiska sätt att organisera ett konferensföredrag kommer att diskuteras, bland annat: titel, problembeskrivning, motivation, färdplan, bakgrund, tidigare arbete, innovation och bidrag, experimentella resultat, slutsatser och framtida arbete. Denna del av kursen bidrar till målet 2,4.
Den tredje delen av denna delkurs ger information om källor till extern finansiering och riktlinjer för att skriva projektansökningar. Instruktioner för att utveckla omfattande ansökningar om finansiering och presentera dem till omvärlden i ett igenkännbart och acceptabelt format ska erbjudas. Denna del innehåller också allmänna riktlinjer och specifika förslag om att granska ansökningar om finansiering. Denna del av kursen bidrar till målen 2.2, 2.5.
Lärandemål inkluderar:
1. Kunskap och förståelse Studenten ska:
1.1 Visa brett kunnande inom och en systematisk förståelse av forskningsområdet samt djup och aktuell specialistkunskap inom en avgränsad del av forskningsområdet.
1.2 Visa förtrogenhet med vetenskaplig metodik i allmänhet och med det specifika forskningsområdets metoder i synnerhet.
2. Färdighet och förmåga Studenten ska:
2.1 Visa förmåga till vetenskaplig analys och syntes samt till självständig kritisk granskning och bedömning av nya och komplexa företeelser, frågeställningar och situationer.
2.2 Visa förmåga att kritiskt, självständigt, kreativt och med vetenskaplig noggrannhet identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och att granska och värdera sådant arbete.
2.3 Visa sin förmåga att genom egen forskning bidra till kunskapsutvecklingen.
2.4 Visa förmåga att presentera och diskutera forskning och forskningsresultat muntligt och skriftligt med auktoritet i dialog med vetenskapssamhället.
2.5 Visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap.