Kursen innebär att studenter med ett specialintresse inom integrerade kretsar kan få läsa en individuellt utformad kurs inom det egna intresseområdet. Möjliga ämnen inkluderar en eller flera av: systemanalys och design; kretsdesign, simulering och analys; fysikalisk design; mätning och karakterisering
FIL3605 Integrerade kretsar 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FIL3605 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet med kursen är att ge förståelse för och erfarenhet av koncept, analys, design and testing av integrerade kretsar. Studenten ska efter genomförd individuell kurs i integrerade kretsar kunna analysera, konstruera, implementera och testa en sådan, och rapportera resultate av denna.
Det innebär att kunna:
- självständigt planera, utföra och redogöra för en sådan uppgift inom integrerade kretsar
- inhämta och värdera information tillämplig vid uppgiftens genomförande
- välja ett tillvägagångssätt och utarbeta, följa upp en planering för uppgiftens lösande inom givna resursramar
- skriva läsbara rapporter på engelska som uppfyller etablerade normer i fråga om struktur, språk och innehåll samt redovisa detta muntligt
- viss fördjupade kunskaper och färdigheter i ett problemområde inom integrerade kretsar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Andra forskarnivåkurser i integrerade kretsar.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Betygsskala: P/F
Det ges ingen undervisning på kursen.
Övriga krav för slutbetyg
Individuell skriftlig rapport och muntlig presentation
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.