Kursen implementerar problem-orienterat lärande drivet av forskningsprojekt där studenterna planerar, genomför, presenterar, diskuterar och granskar individuella forskningsprojekt. Doktorander deltar ofta i större forskningsprojekt och det är normalt en utmaning för dem att identifiera och formulera egna forskningsfrågor som kan undersökas för att producera publicerbara forskningsresultat. Den här kursen avser utveckla dessa förmågor. Genom att identifiera och adressera relevanta forskningsproblem parallellet med andra studenter, kommer studenterna att lära sig avancerad teknik och bekanta sig med olika typer av forskningsmetodik. Samtidigt kommer de att bli medvetna om andra aspekter kopplade till att arbeta med forskningsfrågor. Studenterna kommer även att utveckla förmågan att presentera sitt arbete både muntligt och skriftligt, såväl som förmågan att granska och diskutera varandras arbeten.
FIK3622 Avancerade ämnen i Kommunikationssystem 15,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FIK3622 (HT 2017–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
o identifiera och välja ut ett relevant forskningsproblem och formulera frågeställning
o föreslå lämplig och strukturerad vetenskaplig metodik för att angripa problemet
o ge exempel på och beskriva relevant relaterat arbete
o integrera kunskaper från olika källor till lösningen på problemet
o granska andras forskningsprojekt och ge konstruktiv återkoppling
o ta emot återkoppling på ett öppet och konstruktivt sätt
o genomföra forskningspresentationer på ett sätt som är intressant för andra
o tillämpa korrekt och lämpligt vetenskapligt skrivande
o identifiera och beskriva exempel på hållbarhetsaspekter relaterade till ämnet
o visa på möjligheter och begränsningar med lösningen och reflektera över dess roll i samhället
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Doktorander
Rekommenderade förkunskaper
En kurs i vetenskapsteori (som IV3000) och/eller en kurs i konsten att forska (som IL3606), eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Forskningsartiklar
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.