Kursens innehåll delas upp i kunskapsrepresentation och resonemangsstrategier vilka är integrerade i slutgiltigt arbete. Dessa delar examineras genom sex seminarier och ett tidskriftsbidrag.
FID3013 Kunskapsrepresentation och resonemangsstrategier i intelligenta system 15,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FID3013 (VT 2014–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen behandlar teorier om kunskapsrepresentation vilken inkluderar första-ordningens logik. Kursen behandlar också resonemangsstrategier och system med betoning på Hornklausuler, och procedurell och objekt-orienterad kontroll av resonemang med hjälp av fakta och regler.
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna diskutera och applicera teorier om kunskapsrepresentation och resonemangsstrategier i intelligenta system.
Studenten ska förklara kunskapsrepresentation och resonemangsstrategier såsom första-ordningens logik och resonemang med hjälp av regler och applicera dessa på egen forskning. Resultaten ska presenteras i en tidskriftsartikel i en internationell väl-renommerad tidskrift, såsom Elsevier Information Science eller liknande.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
ID3007 Research in Artificial Intelligence 15.0 credits
Kurslitteratur
Knowledge Representation and Reasoning, 1st Edition
Author(s) :
Brachman & Levesque
Release Date: 17 Jun 2004
Imprint: Morgan Kaufmann
Print Book ISBN : 9781558609327
eBook ISBN : 9780080489322
Knowledge Representation and Reasoning, 1st Edition
Author(s) :
Brachman & Levesque
Release Date: 17 Jun 2004
Imprint: Morgan Kaufmann
Print Book ISBN : 9781558609327
eBook ISBN : 9780080489322
Pages: 381
En heltäckande bok för kursens ändamål
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Sex väl genomförda seminarier samt en artikel som publiceras via konferens eller tidskrift där kunskapsrepresentation och resonemangsstrategier i egen forskning betonas.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.