Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FHN3012 Forskningsmetodik inom teknik och hälsa, del 1 4,0 hp

Kursen syftar till, att i ett tidigt skede av studierna, introducera lämpliga begrepp, förhållningssätt, verktyg och metoder för att bedriva forskning inom doktorsprogrammet Teknik och hälsa.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-03-16
Perioder
P3 (4,0 hp)
Studietakt

33%

Anmälningskod

60777

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 25

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Sebastiaan Meijer, sebasiaan.meijer@sth.kth.se, 08-790 8071

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FHN3012 (VT 2021–)
Rubriker med innehåll från kursplan FHN3012 (VT 2021–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen ger ett sammandrag över forskningsmetoder och behandlar forskningsprocesser som inkluderar informationsinhämtning, diskussion och utvärdering av resultat samt presentation för forskningsresultat inom forskarsamhället och för den breda allmänheten. Den presenterar också hur forskning bättre kan utnyttjas till nytta för industri, vård och samhälle, samt introducerar forskningsetik och vetenskapliga arbetsmetoder inom doktorsprogrammet Teknik och hälsa.

I kursen ingår ett antal seminarier och med föreläsningar och utbyte av erfarenheter. Vid sex tillfällen, om två timmar vardera, fokuseras på kursens kärnfrågor tillsammans med lärare och seniora forskare. Vid samtliga träffar används olika undervisningssätt såsom föreläsningar, diskussioner och övningar.

För varje kärnfråga ska doktoranden skriva en tvåsidig reflektion som är applicerbar på hans / hennes egen forskningsmetod.

Vid kursens slut ska doktoranden presentera sitt eget forskningsupplägg och metodologi inom ramen för ämnets rådande metodologi.

Kursinnehåll

  • Olika forskningsmetoder inom doktorsprogrammet Teknik och hälsas inriktningar inom forskarutbildningsämnt, i synnerhet det egna synsättet inom ämnet.
  • Effekterna av giltigheten med alternativa val av forskningens utformning.
  • Utformning av lämplig forskningsprocess.
  • Etiska aspekter från både forskningsgenomförande och forskningsmetoden i sig.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska doktoranden ha kunskap och förmåga att:

  • utvärdera metodologiska tillvägagångssätt av publicerad forskning mot bakgrund av bredare metodologiska diskurser
  • bedöma förhållningssätt och metodologi inom en annan inriktning för forskarutbildningsämnet teknik och hälsa
  • i muntlig och skriftlig form utforma, en lämplig forskningsprocess

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Behörig till studier på forskarnivå.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Creswell & Creswell. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publishing

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

För godkänd kurs krävs:

  • närvaro vid samtliga kurstillfällen
  • godkända inlämningsuppgifter
  • godkänd presentation av eget arbete

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Sebastiaan Meijer, sebasiaan.meijer@sth.kth.se, 08-790 8071

Forskarkurs

Forskarkurser på CBH/Medicinteknik och hälsosystem