- Introduktion
- Minimumvariansskattning
- Cramér-Rao-gräns
- bästa väntevärdesriktig linjärskattning
- maximum likelihood-skattning
- minstakvadratmetoden
- momentmetoden
- bayesiansk skattning
- utvidgningar för komplexvärda data och parametrar
FEM3210 Estimeringsteori 10,0 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-10
- Perioder
- Studietakt
100%
- Anmälningskod
10296
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FEM3210 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter att ha läst kursen ska studenten kunna:
- redogöra för skillnaden mellan klassisk och bayesiansk estimering
- beskriva begrepp som väntevärdesriktig estimator, estimatorvarians och – effektivitet
- förklara begreppet tillräcklig statistik och dess betydelse för minimalvariansskattning
- formulera systemmodeller och parameterskattningsproblem och härleda motsvarande Cramér-Rao-gränser och tillräcklig statistik
- tillämpa lämpliga estimatorer (inkluderande linjära, minsta-kvadrat, maximum likelihood, momentmetoden och maximum aposteriori) efter att tagit hänsyn till skattningsnoggrannhet och komplexitet
- arbeta med både reell- och komplexvärda data
- reflektera över hållbarhets- och jämlikhetsaspekter samt etiska frågor relaterat till kursinnehållet och dess användning
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- Kunskaper i linjär algebra, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs SF1624/SF1672/SF1684.
- Kunskaper i sannolikhetslära och statistik, 6 hp, motsvarande slutförd kurs SF1910-SF1924/SF1935.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Studentpresentation, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRA1 - Kamraträttning, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Hemtentamen, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Utbildningsnivå
Övergångsbestämmelser
Studenter som inte slutfört kurs med tidigare regler kan examineras inom två år från att den nya planen träder i kraft. Den gamla modulen EXA1 innehåller alla de nya modulerna tillsammans.