Industriella styrsystem och SCADA; konfidentialitet, integritet och tillgänglighet; Attackrymd; Kraftsystemmodeller; Bad Data Detection algoritmer; Säkerhetsindex; Mixed integer linear program; Denial of service; Zero dynamics attack; Covert attack; Replay attack; Bias injection attack; Riskanalys (hotidentifiering, sannolikhetsbedömning, konsekvensanalys); Riskbehandling (förebyggande, upptäckt, begränsning); modellbaserad feldiagnos
FEL3360 Cyberfysisk säkerhet i nätverkade reglersystem 3,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FEL3360 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet med kursen är att introducera och kartlägga några nya resultat inom säkerhet och grundläggande begränsningar för cyberfysiska system. Efter kursen ska studenten kunna:
-
Beskriva attackrymd och attackmodeller för NCS;
-
Definiera och beräkna säkerhetsmått för NCS;
-
Utföra konsekvensanalys för vanliga attackscenarier; och
-
Utföra riskhantering och implementera enkla försvarsmekanismer
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För att erhålla 3 poäng, måste studenten uppnå 80 % på hemarbeten. Innehållet i FEL3360 överlappar delvis det i FEL3361 och man kan bara få slutbetyg i en av dessa kurser.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.