Kursen består av föreläsningar, stationsautomation systemet (SAS) konstruktionsuppgift och kommunikationssystem utformning och utvärdering. Dessutom kommer deltagarna att utföra ett enskilt projekt i ett område inom kursens område.
FEH3250 Kraftsystemautomation 6,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FEH3250 (VT 2017–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
· Analysera de nya kraven inför överförings- och distributionsnäten med fokus på automation och skyddsfunktioner.
· Design automatiseringsfunktioner för distributionsnät, inklusive till exempel förregling, kopplingsscheman och skydd.
· Skapa stationsautomation systemarkitekturer med hjälp av Substation Configuration Språk.
· Gränssnitt automationsenheter med realtid simulatorer för att utvärdera skyddsinställningar mot typiska effekt systemfel (över ström, tre fasfel, transformator internt fel)
- Analysera cyber hot mot transformator automationssystem och utformning lämplig upptäckt och skyddsmekanismer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildningsprogram vid KTH.
Kurslitteratur
Följande kurslitteratur är obligatorisk och därutöver kommer relevanta dokument från IEC standarder att användas.
[1] Substation Automation Handbook. Dr. Klaus-Peter Brand, Volker Lohmann, Dr. Wolfgang Wimmer, NettedAutomation.
[2] Electric Power Substation Engineering. John D McDonald (ed), ISBN:978-0849373831
[3] IEC 61850-7 Browsable models.pdf Karl-Heinz Schwarz.
[4] Modelling and Object Oriented Implementation of IEC 61850: The New International Standard on Substation Communications and Automation, C Ozansoy, ISBN:978-3838358482
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Slutföra alla tre kursmoment med godkänt resultat.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.