Kursen består av en seminarieserie där valda delar av litteraturen presenteras och diskuteras. Dessutom Kursen består av en modelleringsuppgift, en för informationsutbyte uppdrag slutligen utvecklingen av en forskningsplan. Slutförande av alla fyra moment är obligatoriska för godkänd kurs.
FEH3240 Informationsmodellering med tillämpning på elkraftsystem 6,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FEH3240 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
· Beskriva och tillämpa grundläggande informationsmodellering begrepp, och relatera dessa till branschstandard språk, till exempel UML.
· Användaverktyg, såsom Protege, för att skapa systemet ontologier, och använda dessa för att fånga semantiskt giltiga modeller
· Använd verktyg för serialisering av informationsmodeller för att möjliggöra datautbyte.
· Utföra modellering av typiska kraftsystem topologier för statisk modell utbyte.
Identifiera ämnen inom kraftsystemstyrning kräver informationsutbyte utöver vad som för närvarande utvecklas.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till Forskarutbildningsprogram vid KTH.
Kurslitteratur
Följande kurslitteratur är obligaotrisk och därutöver kommer n lista med forsknignsartiklar att användas som grund för uppgiften gällande forskningsplan.
1. An Introduction to IEC 61970-301 & 61968-11: The Common Information Model, Alan McMorran, University of Strathclyde, January 2007.
2. The Common Information Model CIM IEC 61968/61970 and 62325 - A practical introduction to the CIM, Mathias Uslar, Michael Specht, Sebastian Rohjans, Jörn Trefke, Jose Manuel Vasquez Gonzalez ,ISBN: 978-3-642-25214-3, Springer, 2013.
3. IntelliGrid Common Information Model Primer, 2nd edition, EPRI report # 3002001040, 2013.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Slutföra alla fyra kursmoment med godkänt resultat.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.