Research topics and industrial applications in the field of electric power systems, for example stability and control of power systems, planning and operation of power system, electricity market design as well as computational and simulation techniques relevant to electric power systems.
FEG3202 Seminariekurs i elektriska energisystem 1,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FEG3202 (HT 2011–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Continuously.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
After the course, the student should
- be acquainted to current research topics and industrial applications in electric power systems,
- be able to discuss and reflect upon current research topics and industrial applications in electric power systems,
- be able to give a presentation on a current research topic in electric power systems.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
The course is intended for Ph.D. students in electric power systems, but can also be interesting for students from other fields of electrical engineering.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Handouts, technical reports, scientific publications.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
- Participation in at least ten seminars (where each seminar is about one hour long).
- 30 minutes presentation (+ up to 30 minutes discussion) on a selected topic in a seminar.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.