The first part of this course reviews observations and theories of the acceleration processes by quasi-static and wave electric fields producing aurora and plasma outflow, including phenomena such as double layers, magnetic mirroring, thermoelectric fields, anomalous resistivity, and different kinds of waves. The second part addresses the topic of sources and losses of plasma in the magnetosphere and ionosphere, such as by precipitation and plasma escape.
FEF3300 Magnetosfär-jonosfär koppling 8,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FEF3300 (VT 2012–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
After completion of the course the students should be familiar with today’s knowledge of the acceleration processes producing discrete aurora as well as with the associated sources and loss processes between the magnetosphere and the ionosphere.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
MSc level mathematics and physics
Kurslitteratur
Selected chapters of the two books:
Auroral Plasma Physics, Edited by Götz Paschmann, Stein Haaland, and Rudolf Trumann, Space Sciences Series of ISSI, Kluwer Academic Publishers, 2003.
Magnetospheric Plasma Sources and Losses, Edited by Bengt Hultqvist, Marit Öieroset, Goetz Paschmann & Rudolf Treumann, Space Sciences Series of ISSI, Kluwer Academic Publishers, 1999.
Selected journal papers
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
A number of seminar presentations should be completed by the students.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.