The course main content will be decided by the student and the course contact person on a case-by-case basis.
FDT3301 Ljudsättning av data 7,5 hp
Ljudsättning av data är vetenskapen och tekniken för att använda icke-tal ljud för att förmedla information. Ljudsättning gör det möjligt att omvandla datarelationer till upplevda relationer i en akustisk signal för att underlätta/förbättra/komplettera kommunikation eller tolkning.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FDT3301 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
The goal of the course is
- to gain relevant knowledge of the state-of-the-art in the technology of sonification,
- to use the gained knowledge for identifying important issues in the design and evaluation of applications making use of sonification.
In particular the focus of the course is on the methods, parameter mapping, and technology used in sonification applications.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
The student must give a 2-hour public seminar, and hand in a written report.
The seminar should:
- focus on methods and technology for the design of information sonification
- give an overview of some of the practices in sonification today
- discuss advantages and examples of using data display with sound.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.