Traditionellt har målet för programvaruutveckling varit att skapa en förutsägbar, rigorös, transparent process så att en för uppgiften välfungerande mjukvara kan levereras i tid, och inom budget. Datorer används idag i många andra platser än tydligt uppgiftsorientade sammanhang ex in i klassrum, hem, arkitekt-studios, design-studios, och konstnärsateljéer, så har den traditionella arbetsformen för programvaruutveckling förändrats liksom verktygen för det. Nya tillvägagångssätt har uppstått, som går utöver den formella, ingenjörsmässiga synen på programmering. Särskilt påtagligt har de estetiska aspekterna betonats och nya former för hur man organiserar programutvecklingsprojekt uppstått. Kurser kommer särskilt fokusera frågan: På vilket vis kan programmeringsförfarandet främja estetisk kreativitet?
Målet med denna kurs är att lära studenter färdigheter som krävs för programmering inom kreativ praktik. Kursen kommer dels att presentera programmeringsspråk som används i kreativa sammanhang och dels hur man kan närma sig programmering på olika sätt. Kursen kommer att varva exempel på hur utvecklare har använt sig av programmeringsspråken med konkreta färdighetsövningar där studenten använder sig av programmeringsspråken.