Kursen huvudsakliga innehåll kommer att beslutas av studenterna tillsammans med kursansvarig, beroende på studenternas intresse. Det kommer att baseras på ett urval av bokkapitel från kurslitteraturen nedan och på ett urval av publikationer i som representerar det aktuella läget inom forskningsområde.
FDM3303 Multisensorisk perception och tvärmodal interaktion 7,5 hp
Kursens huvudsakliga innehåll bestäms av studenterna tillsammans med kursansvarig, beroende på studenternas intressen. Den kommer att baseras på ett urval av bokkapitel från kurslitteraturen och på ett urval av toppmoderna publikationer inom områdena Multisensory Perception och Cross-modal Interaction.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-03-16
- Perioder
HT 2024: P2 (3,0 hp)
VT 2025: P3 (4,5 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
51606
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Roberto Bresin (roberto@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FDM3303 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen ger studenterna grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper om den senaste forskningsresultat inom multisensorisk perception och tvärmodal interaktion.
Kursens mål är
· att få relevant kunskap om den senaste tekniken inom forskningsområdena för multisensorisk perception och tvärmodal interaktion
· att ta hänsyn till relevanta egenskaper och problem relaterade till multisensorisk perception och tvärmodal interaktion
· att använda den fördjupade kunskapen för att identifiera viktiga frågor relaterade till perception vid utformning och utvärdering av nya tekniska lösningar
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Utvalda kapitel ur böckerna:
· BE Stein, editor. The New Handbook of Multisensory Processing, MIT Press, 2012
· C Spence and J Driver, editors, Crossmodal Space and Crossmodal Attention, Oxford University Press, 2004
Urval av vetenskapliga publikationer.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationsformerna varierar beroende på kursinnehåll och studenternas intresse. Möjliga former inkluderar till exempel ett kort forskningsprojekt, eller en skriftlig översikt över litteraturen inom ett specifikt område inom Multisensorisk perception och tvärmodal interaktion. Muntlig presentation är alltid en del av examination.
Övriga krav för slutbetyg
Studenten måste ge ett 1-timmars offentligt seminarium och lämna in en skriftlig rapport.
Seminariet ska:
- ge en översikt över aktuella trender i multisensorisk perception och crossmodal interaktion
- fokusera på metoder och teknik för analys och/eller design av multisensory perception och cross-modal interaktion
- diskutera fördelar och exempel vid användning av multisensorisk perception och crossmodal interaktion
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.