Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FDM3303 Multisensorisk perception och tvärmodal interaktion 7,5 hp

Kursens huvudsakliga innehåll bestäms av studenterna tillsammans med kursansvarig, beroende på studenternas intressen. Den kommer att baseras på ett urval av bokkapitel från kurslitteraturen och på ett urval av toppmoderna publikationer inom områdena Multisensory Perception och Cross-modal Interaction.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-10-28 - 2025-03-16
Perioder

HT 2024: P2 (3,0 hp)

VT 2025: P3 (4,5 hp)

Studietakt

25%

Anmälningskod

51606

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Roberto Bresin (roberto@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FDM3303 (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan FDM3303 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen huvudsakliga innehåll kommer att beslutas av studenterna tillsammans med kursansvarig, beroende på studenternas intresse. Det kommer att baseras på ett urval av bokkapitel från kurslitteraturen nedan och på ett urval av publikationer i som representerar det aktuella läget inom forskningsområde.

Lärandemål

Kursen ger studenterna grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper om den senaste forskningsresultat inom multisensorisk perception och tvärmodal interaktion.

Kursens mål är

·      att få relevant kunskap om den senaste tekniken inom forskningsområdena för multisensorisk perception och tvärmodal interaktion

·      att ta hänsyn till relevanta egenskaper och problem relaterade till multisensorisk perception och tvärmodal interaktion

·      att använda den fördjupade kunskapen för att identifiera viktiga frågor relaterade till perception vid utformning och utvärdering av nya tekniska lösningar

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Utvalda kapitel ur böckerna:

·      BE Stein, editor. The New Handbook of Multisensory Processing, MIT Press, 2012

·      C Spence and J Driver, editors, Crossmodal Space and Crossmodal Attention, Oxford University Press, 2004

Urval av vetenskapliga publikationer.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • EXA1 - Examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationsformerna varierar beroende på kursinnehåll och studenternas intresse. Möjliga former inkluderar till exempel ett kort forskningsprojekt, eller en skriftlig översikt över litteraturen inom ett specifikt område inom Multisensorisk perception och tvärmodal interaktion. Muntlig presentation är alltid en del av examination.

Övriga krav för slutbetyg

Studenten måste ge ett 1-timmars offentligt seminarium och lämna in en skriftlig rapport.

Seminariet ska:

  • ge en översikt över aktuella trender i multisensorisk perception och crossmodal interaktion
  • fokusera på metoder och teknik för analys och/eller design av multisensory perception och cross-modal interaktion
  • diskutera fördelar och exempel vid användning av multisensorisk perception och crossmodal interaktion

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Roberto Bresin (roberto@kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på EECS/Medieteknik och Interaktionsdesign