Huvudinnehallet innefattar visualiseringsprocessen (visualization pipeline), samla och bearbeta data, anvanda data i interaktiva visuella strukturer, inkluderat kartor, diagram, sambandsdiagram, parallel coordinates, treemaps, chord diagrams och att utvardera kapaciteten hos dessa visualiseringar att adressera specifika analytiska uppgifter fran valda malgrupper.
FDK3260 Informationsvisualisering för doktorander 7,5 hp
Doktorandkurs om informationsvisualisering som förbereder doktorander på att förstå visualiseringsbehov i det egna forskningsperspektivet, hur toppmoderna informationsvisualiseringstekniker kan tillämpas för att förbättra bearbetning av forskningsdata samt hur man skapar interaktiva visualiseringspresentationer.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FDK3260 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska eleverna kunna:
1.Forsta Visualiseringsledningens tillampning pa egen forskningsdata
2.Anvand toppmoderna visualiseringspaket for att mota deras allmanna visuella analysbehov
3.Utveckla visualiseringsverktyg med hjalp av state-of-the-art utvecklingspaket for att mota deras specifika behov av visuell analys
4.Kommunicera sin egen forskning genom forbattrade tryckta siffror pa papper, interaktiva visuella strukturer online och leva under konferenssamtal.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Alla doktorander I EECS som hanterar data och som har grundlaggande programmeringskunskaper ar berattigade.
Utrustning
Personal computer, smart phone
Kurslitteratur
Mazza, R. (2009). Introduction to Information Visualization. London: Springer London.
Ware, C. (2013 ). Information visualization perception for design (3rd ed.,
Interactive Technologies). Amsterdam ; Boston: Elsevier/MK.
Chris N. (2012). Information Visualization, Handbook of Human Factors and Ergonomics. Digitally available at the KTH Library.
Plus selected papers focusing on the topics of the individual projects.
(Mazza, R. (2009). Introduction to Information Visualization. London: Springer London.
Ware, C. (2013 ). Information visualization perception for design (3rd ed.,
Interactive Technologies). Amsterdam ; Boston: Elsevier/MK.
Chris N. (2012). Information Visualization, Handbook of Human Factors and Ergonomics. Digitalt tillganglig via biblioteket pa KTH.
Plus andra aktuella forskningsartiklar som ar relevanta for deltagamas
forskningsdata och individuella project.)
Mazza, R. (2009). Introduction to Information Visualization. London: Springer London.
Ware, C. (2013 ). Information visualization perception for design (3rd ed.,
Interactive Technologies). Amsterdam ; Boston: Elsevier/MK.
Chris N. (2012). Information Visualization, Handbook of Human Factors and Ergonomics. Digitally available at the KTH Library.
Plus selected papers focusing on the topics of the individual projects.
(Mazza, R. (2009). Introduction to Information Visualization. London: Springer London.
Ware, C. (2013 ). Information visualization perception for design (3rd ed.,
Interactive Technologies). Amsterdam ; Boston: Elsevier/MK.
Chris N. (2012). Information Visualization, Handbook of Human Factors and Ergonomics. Digitalt tillganglig via biblioteket pa KTH.
Plus andra aktuella forskningsartiklar som ar relevanta for deltagamas
forskningsdata och individuella project.)
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Studenterna kommer att examineras baserat pa deras deltagande under kurstillfallena samt pa kvaliteten i deras projekt som presenteras vid olika tillfallen och i olika stadier under kursens gang.
Övriga krav för slutbetyg
Godkant pa kursen (P) erhalls om foljande kriterier uppfylls:
1. Aktivt deltagande (80%) vid kurstillfallena, vilket inkluderar att läsa kursmaterial och kunna diskutera detsamma.
2.Godkanda presentationer (80%) av det individuella projektet i olika utvecklingsfaser under kursens gang.
3.Godkand muntlig slutpresentation av det individuella projektet ( 15 minuter).
4.Godkand slutlig individuell projektrapport .
5.Val genomford opponering pa andra projekt i kursen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.