Studentpresentationer varje eller varannan vecka av forskningsartiklar och hemuppgifter inom det valda området.
FDD3512 Seminariekurs i formella metoder och cybersäkerhet, steg 2 3,0 hp

Kursen är steg 2 i ett samlat förlopp av kurser som ger fördjupning på doktorsnivå inom ett urval av ämnen som krävs för forskning som använder formella metoder inom cybersäkerhetsområdet.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FDD3512 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Varje steg i seminariekursen ger en introduktion till forskningsfronten inom ett ämne som behövs för att använda formella metoder på problem inom cybersäkerhetsområdet. Exempel på sådana ämnen är 1) formell modellering av datorsystem och komponenter, 2) avancerade analystekniker för lågnivåkod, 3) formalisering och bevis av säkerhetsegenskaper, 4) termomskrivningssystem, 5) logik för säkerhetsmodellering och analys.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska doktoranden kunna redogöra för tekniker, metoder och verktyg inom det specifika delområde av forskningsfältet som täcks av kursomgången i syfte att kunna använda dessa tekniker, metoder och verktyg i egen forskning.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförd seminariekurs i formella metoder och cybersäkerhet, steg 1.
Rekommenderade förkunskaper
Seminariekurs i formella metoder och cybersäkerhet, steg 1
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Utöver presentationen innehåller kursen följande examinationsmoment: Aktivitet vid seminarierna, inlämning av frågor som förberedelse till veckans seminarium, och hemtal.
Övriga krav för slutbetyg
Presentation vid ett seminarium samt för övriga seminarier aktiv deltagande och identifierar några diskussionsfrågor och fyra hemtal.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.