Kursen löper under hela doktorandtiden (4 år) och utgörs av regelbundna seminarier vid enskild avdelning så väl som deltagande vid disputationer på institutionen för kemiteknik.
FCK3401 Seminariekurs i kemiteknisk forskning 4,0 hp

Syftet med kursen är att ge doktorander färdigheter att analysera diskutera, och kritiskt granska kemiteknisk forskning för att både få en breddning i kemiteknik generellt och fördjupning i sitt eget forskningsämne. Kursen ämnar också ge träning i att presentera och försvara sin och andras forskning i muntliga presentationer. Genom seminarieverksamheten orienteras deltagaren i vetenskaplig kultur och praxis i forskningsämnet.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
61308
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCK3401 (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen baseras på aktivt deltagande i regelbunden seminarieverksamhet vid forskningsavdelningarna på kemiteknik, KTH eller andra relevanta forum eller konsortium för fördjupning och vetenskaplig diskussion av det egna forskningsämnet. Doktoranden ska redovisa egen forskning och ta del av andras forskning både lokalt på avdelningen och av andra gruppers publikationer som diskuteras under seminarierna. För bredare kunskap och insyn i annan forskning inom kemiteknik ska deltagarna även närvara vid disputationerna på Kemiteknik (åtminstone inledande presentationen) och docentföreläsningar och skriva en reflektion över dessa. Kursen löper under hela doktorandtiden och examineras av huvudhandledare med 1 hp per år. Närvarokravet är 70%.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska doktoranden ha kunskap och förmåga att:
• urskilja vad som är god vetenskaplig kultur och praxis
• resonera och diskutera vetenskapliga resultat inom forskningsområdet kemiteknik
• förbereda och hålla muntliga presentation om egen och andras forskning inom det egna ämnesområdet
• kritiskt granska egna och andras vetenskapliga texter och muntliga presentationer genom konstruktiv kritik avseende till exempel innehåll, upplägg och tydlighet, samt applicera detta vid revidering av egna texter och muntliga presentationer
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå i ämnet Kemiteknik.
Rekommenderade förkunskaper
Magister i Kemiteknik eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat håll.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande vid 70% av regelbunden seminarieverksamhet (minst 1 gång/månad) vilket omfattar att presentera egen forskning minst 1 gång per termin och aktivt delta i diskussioner av andras vetenskapliga arbeten. Seminarieverksamheten inkluderar även halvtidsseminarier.
Deltagande vid 70% av institutionens disputationer (åtminstone den inledande presentationen) och docentföreläsningar.
Inlämning av en reflektion om besökta disputationer en gång per år.
Om deltagandet är lägre än kraven ovan kan poängen regleras därefter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Utbildningsnivå
Övergångsbestämmelser
Om provmomenten ändras examineras studenten enligt det provmoment som gällde när studenten antogs till kursen. Om kursen avvecklas ges stu-denten möjlighet att examineras på kursen under ytterligare två läsår.