Kursen har föreläsningar, seminarier och praktiska moment gemensamt med masterskursen CK2320 men kräver enskilda rapporter samt ett seminarium särskilt för doktorander.
FCK3330 Vätgas 6,0 hp

Området vätgasproduktion och användningen av vätgas har på kort tid vuxit fram som ett nyckelområde för den gröna omställningen av näringslivet och samhället i stort. Doktorandkursen Vätgas speglar den omfattande forskningen och industriella utvecklingen inom området. Kursen ges av Institutionen för kemiteknik vid KTH. Kursen fokuserar på teknikerna för elektrokemisk omvandling av vatten och vätgas i elektrolysörer och bränsleceller, men behandlar även infrastruktur, lagring och distribution samt användning av väte som energibärare i transporter och industriella tillämpningar. Aspekter så som säkerhet, socioekonomiska frågor och hållbarhet diskuteras också. Kursen bygger på föreläsningar och seminarier samt ett projekt som innehåller praktiska moment som laborationer och dataövningar.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (6,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
61297
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCK3330 (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen behandlar främst följande områden:
- Produktion av vätgas: funktionsprinciper, material, utformning, egenskaper och prestanda för olika typer av elektrolysörer för vätgasproduktion. Jämförelser med andra produktionsmetoder för vätgas.
- Lagring och distribution av vätgas: jämförelse av olika tekniska lösningar.
- Användning av vätgas: funktionsprinciper, material, utformning, egenskaper och prestanda för olika typer av bränsleceller. Användning av vätgas för transporter, industri, elnätet och produktion av bränslen och kemikalier.
- Vätgassamhället: systemintegration, socioekonomiska och politiska aspekter, säkerhet, cirkularitet och hållbarhet.
Lärandemål
Övergripande mål är att deltagarna ska erhålla kunskaper om produktion, lagring, distribution och användning av vätgas.
För godkänt betyg ska studenterna efter avslutad kurs kunna:
- Beskriva funktionsprinciper, prestandamått och karakteriseringsmetoder för elektrolysörer och bränsleceller.
- Förklara hur driftförhållanden, materialval och utformning påverkar de elektrokemiska energiomvandlarnas egenskaper.
- Jämföra tekniker för vätgaslagring och distribution.
- Diskutera tillämpningsområden och systemaspekter, göra val och utvärdering av teknik samt kunna informera om tekniken.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå i ämnet Kemiteknik eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Magister i Kemiteknik eller motsvarande förvärvat motsvarande kunskaper på annat håll.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO3 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övergångsbestämmelser
Om provmomenten ändras examineras studenten enligt det provmoment som gällde när studenten antogs till kursen. Om kursen avvecklas ges stu-denten möjlighet att examineras på kursen under ytterligare två läsår.