Kursen omfattar ca 260 heltidsstudietimmar, varav 20 timmar föreläsningar och handledningar, 80 timmar seminarier, utöver självstudier.
FCK3320 Vetenskaplig kommunikation inom organisk kemi 10,0 hp
Syftet med kursen är att ge doktorander praktiska färdigheter att planera, genomföra, analysera och presentera, både muntligt och skriftligt. Deltagarna förväntas få en integrerad förståelse för de allmänna principerna för att skriva ett vetenskapligt forskningsförslag och hur man effektivt kommunicerar vetenskap.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCK3320 (HT 2023–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kontakta examinator för information.
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
I denna kurs förväntas deltagarna utveckla sina färdigheter att:
- skriva ett vetenskapligt forskningsförslag - skissera, utarbeta och revidera
- utföra kollegial utvärdering av andra kursdeltagares texter
- förbereda och effektivt förmedla vetenskapliga resultat genom muntliga presentationer
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska doktoranden ha kunskap och förmåga att:
- identifiera god vetenskaplig stil och textstruktur
- tillämpa kunskaperna inom vetenskapligt skrivande och forskningsmetodik för att skriva ett vetenskapligt forskningsförslag inom ramen för kursens ämnesområde
- förbereda och hålla en muntlig presentation som tydligt förklarar ett projekt inom det egna ämnesområdet
- kritiskt granska egna och andras vetenskapliga texter och muntliga presentationer genom konstruktiv kritik avseende till exempel innehåll, textuppbyggnad och meningsuppbyggnad, samt applicera detta vid revidering av egna texter och muntliga presentationer
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå.
För att kunna tillgodogöra sig kursen bör doktoranden ha läst någon av kurserna KD2310, KD2390 eller CE2385, eller ha förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt.
Utrustning
Kurslitteratur
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande vid 80% av sammankomsterna vilket omfattar att presentera och aktivt delta i diskussioner av vetenskapliga arbeten.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.