Kursen utgörs av en seminarieserie med kopplade litteraturuppgifter.
FCK3315 Forskningsfronten inom kemi 4,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCK3315 (VT 2020–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kontakta examinator för information.
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen består av ett antal seminarier som ges av forskare vid Institutionen f kemi, CBH, KTH och inbjudna gästföreläsare. Temat för varje enskilt seminarium ligger nära forskarens eget forskningsområde men seminariets syfte är både att ge en djupare inblick och en bredare översyn av det aktuella fältet. Seminarierna ska tillsammans bilda ett lapptäcke som ger en representativ bild över den moderna kemin, dess forskningsfront, metodik, och samhällsrelevans.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska doktoranden ha förmåga att:
- för kursens nivå visa både bred och specialiserad kunskap inom det övergripande ämnesområdet kemi
- ·pedagogiskt presentera, kritiskt granska och diskutera publicerade vetenskapliga arbeten inom kemi
- identifiera, diskutera och reflektera över etik- och hållbarhetsaspekter i den forskning som avhandlas inom kursens ram
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL2 - Deltagande, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LIT1 - Litteraturuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Godkänd redovisning av litteraturuppgiften
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.