Kursen omfattar cirka 200 heltidsstudietimmar varav 48 timmar föreläsningar/övningar och 36 timmar laborationsprojekt utöver självstudier. Föreläsningarna behandlar grundläggande principer för kromatografi och elektrofores samt en genomgång av ett antal av de viktigaste teknikerna som gaskromatografi, vätskekromatografi, kapillärelektrofores, och masspektrometri. I detta sammanhang behandlas också specifika instrumentella aspekter, provupparbetning, optimering av separationer och problemlösning.
FCK3303 Organiska och biokemiska analytiska separationer 7,5 hp
Kursen behandlar teori och praktik för tekniker för analytiska separationer.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60791
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Åsa Emmer
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCK3303 (VT 2020–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kontakta examinator för information.
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen omfattar cirka 200 heltidsstudietimmar varav 48 timmar föreläsningar/övningar och 36 timmar laborationsprojekt utöver självstudier. Föreläsningarna behandlar grundläggande principer för kromatografi och elektrofores samt en genomgång av ett antal av de viktigaste teknikerna som gaskromatografi, vätskekromatografi, kapillärelektrofores, och masspektrometri. I detta sammanhang behandlas också specifika instrumentella aspekter, provupparbetning, optimering av separationer och problemlösning.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna
- förklara de grundläggande principerna for gaskromatografi, vätskekromatografi, kapillärelektrofores och masspektrometri, beskriva de olika metoderna som används inom respektive teknik och de olika instrumentella varianter som förekommer
- föreslå och förklara hur metodutveckling och optimering av de i kursen behandlade teknikerna kan utföras
- delta aktivt i demonstrationslaborationer och vid studiebesök
- definiera och jämföra olika metoder, välja teknik/metod for specifika analysproblem och motivera valen
- utnyttja ovanstående kunskaper för att planera, utföra och utvärdera ett laborationsprojekt individuellt eller i grupp, inklusive utföra en mindre litteraturstudie, presentera laborationsprojektet i en skriftlig rapport och en muntlig presentation inför övriga studenter på kursen, samt opponera på ett annat laborationsprojekt i kursen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå.
Utrustning
Kurslitteratur
Quantitative Chemical Analysis, D.C. Harris, 9ed, utdelat material, samt artiklar mm framtagna under projektlaborationen.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationsprojekt, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Studenten ska uppfylla alla delar av alla lärandemålen på både en grundläggande och en detaljerad nivå, och med både bredd och djup. Studenten ska kunna använda kunskapen för att lösa och diskutera nya separationsproblem, och relatera detta till sin egen forskning.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd tentamen (TEN1; 3 hp), godkänd skriftlig och muntlig redovisning av projektlaborationen (LIT1; 4,5 hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen ersätter kurs FF3B5162