Skrivande av rapport under temat Transportegenskaper hos polymerer, helst relaterat till egen forskning.
FCK3110 Transportegenskaper hos polymerer 6,0 hp
Kursen består av en projektuppgift på temat mass-transportegenskaper som studenten skall genomföra, gärna med anknytning till studentens egen forskning. Projektuppgiftens innehåll bestäms gemensamt av studenten och kursansvarig, men skall ha tydlig anknytning till kurslitteraturen. Individuell introduktion erhålls vid start och projektet presenteras individuellt i slutet av kursen.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCK3110 (VT 2021–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kan tas löpande, är ej bunden till en viss period. Kontakta examinator för information.
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Skrivande av rapport under temat Transportegenskaper hos polymerer, helst relaterat till egen forskning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska doktoranden ha kunskap och förmåga att:
- för kursens nivå visa tillräcklig förvärvad kunskap inom kursens specialiserade ämnen.
- utforma, planera och genomföra ett projekt för att angripa ett vetenskapligt problem inom ramen för kursens ämnesområde.
- presentera och muntligt motivera egna projektresultat och kritiskt utvärdera egna och andras resultat.
- reflektera över det valda vetenskapliga problemet med hänsyn till miljö-, mänskliga eller samhälleliga aspekter
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå.
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande polymerkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Applied Polymer Science, Gedde, Hedenqvist, Hakkarainen, Nilsson, Das, Springer 2020
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- RAP1 - Rapport, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Godkänd projektrapport.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Kursen ersätter kurs F3E5052