Vetenskapliga artiklar och forskarstuderandes egna arbeten presenteras, granskas och diskuteras. En mer detaljerad beskrivning av kursens innehåll och upplägg återfinns i kurs-PM.
FCB3081 Högre seminarium i DNA/RNA vetenskap I 3,0 hp
Vetenskapliga artiklar och forskarstuderandes egna arbeten presenteras, granskas och diskuteras.
Information per kursomgång
Information för VT 2024 Start 2024-03-18 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Solna
- Varaktighet
- 2024-03-18 - 2024-06-03
- Perioder
- P4 (3,0 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
60989
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
5 - 35
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Anniina Vihervaara (viher@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCB3081 (VT 2020–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursens ges löpande och tar vanligen ungefär ett år att genomföra. Kontakta examinator/kursansvarig för mer information.
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen omfattar cirka 80 heltidsstudietimmar i form av vetenskapsseminarier som hålls en gång per vecka. Seminarierna behandlar aktuella trender inom forskning fokuserande på nukleinsyror (DNA och RNA) där forskarstuderandes egna, såväl som postdoktorala studenters och andra forskares, resultat planer och idéer presenteras, kritiskt granskas, diskuteras och ges återkoppling. Kursens litteratur följer aktuella trender inom storskalig DNA-sekvensering och angränsande fält såsom genomik, transkriptomik och bioinformatik. De forskarstuderande presenterar egen forskning och ger återkoppling på varandras presentationer. Kursen utgör den första av fyra kurser i seminarieserien.
Lärandemål
Efter fullföljande av kursen förväntas studenten kunna
- visa grundläggande kunskap, både bred och specialiserad, inom det övergripande ämnesområdet bioteknologi med tyngdpunkt på kursens vetenskapsområde
- visa grundläggande förmåga att pedagogiskt presentera, kritiskt granska och diskutera vetenskapliga arbeten inom ämnet bioteknologi med tyngdpunkt på kursens vetenskapsområde
- visa grundläggande insikt om akademiskt författarskap och det internationella vetenskapliga publiceringslandskapet med relevans för kursens vetenskapliga ämnesområde
- visa grundläggande förmåga att identifiera, diskutera och reflektera över etik- och hållbarhetsaspekter i den forskning som avhandlas inom ramen för kursens ämnesområde
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå.
Utrustning
Kurslitteratur
Litteratur i form av publicerade artiklar och forskarstuderandes egna arbeten anvisas separat för varje enskild sammankomst.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Betygskriterier redovisas i kurs-PM.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande vid 80 % av sammankomsterna vilket omfattar att presentera, förbereda och aktivt delta i granskning och diskussioner av vetenskapliga arbeten.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen ersätter kurs 3A5316.