Kursen omfattar cirka 80 heltidsstudietimmar och antar formen av högre seminarium där de forskarstuderande presenterar, tolkar, analyserar, kritiskt granskar och aktivt diskuterar främst egna arbeten, men även övrig relevant forskningslitteratur inom forskningsfältet. En viktig aspekt är att de forskarstuderande får konstruktiv återkoppling på egna vetenskapliga arbeten. Kursen sträcker sig över ett läsår med regelbundna sammankomster under terminstid och utgör den tredje av fyra kurser i seminarieserien. En mer detaljerad beskrivning av kursens innehåll och upplägg återfinns i kurs-PM.
FCB3073 Högre seminarium i genteknologi III 3,0 hp
Information per kursomgång
Information för VT 2024 Start 2024-03-18 programstuderande
- Studielokalisering
AlbaNova
- Varaktighet
- 2024-03-18 - 2024-06-03
- Perioder
- P4 (3,0 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
60892
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Pelin Sahlén, pelin.akan@scilifelab.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCB3073 (VT 2019–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges kontinuerligt. Kontakta examinator/kursansvarig för information.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- visa både bred och specialiserad kunskap inom det övergripande ämnesområdet bioteknologi med betoning på genteknologi
- visa förmåga att pedagogiskt presentera, kritiskt granska och diskutera egna och andras vetenskapliga arbeten inom ämnet bioteknologi med tyngdpunkt på forskning inom genteknologi
- visa förmåga att tillgodogöra sig kunskap om akademiskt författarskap och det internationella vetenskapliga publiceringslandskapet med relevans för kursens vetenskapsområde
- visa förmåga att identifiera, diskutera och reflektera över etik- och hållbarhetsaspekter i den forskning som avhandlas inom ramen för kursens vetenskapsområde
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå.
Utrustning
Kurslitteratur
Litteratur i form av forskarstuderandes egna arbeten samt publicerade artiklar som anvisas separat för varje enskild sammankomst.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Betygskriterier specificeras i kurs-PM.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande vid 80 % av sammankomsterna vilket omfattar att presentera, förbereda och aktivt delta i granskning och diskussioner av utvalda vetenskapliga arbeten.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Antal platser: 12